Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Växthuset juliana sunseeker 10 kvm, Problem med monteringlister, fönster, rostande sockel
          Anic
          Inlägg 10-03-2008, 19:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 595
          Medlem nr: 5 429

Hej

För ca 3 år sedan köpte jag ett juliana sunseeker 10 kvm, 6 mm isolerplast från willab. Som visserligen har gett mig många trevliga stunder, men nu börjar jag ångra många val kring det, på grund av en del problem och jag undrar om det är flera som haft liknade problem? Och hur ni löst det. Är det bara en himlans otur?

Bland annat valde jag monteringslister till växhuset(alla val jag gjorde gjorde, gjorde jag efter att ha rådfrågat willabs personal), men när det blåser lite lossnar listerna och hamnar på marken. Vet jag att det skall blåsa lite gran, får jag gå runt och trycka till listerna eftersom de lossnar i kanterna. Trots att jag tidigare tryckt fast dem ordentligt.
          Jag brukar ha 2 skivor, en i dörren och en i enden på långsidan, som lossar när det det inte ens stormar. Jag har vid tre tillfällen prata med willab om detta, jag har fått svaret att silikona fast dem. Vilket jag tycker är ett tråkigt svar, eftersom det endå kostade extra att köpa dessa monteringslister istället för det andra allternativet där man skulle silikona.

För 1 1/2 vecka sedan blåste flera skivor i väg, hittade dem efter mycket letade (vissa över en km bort) men många var förstörda. Visserligen var det klass 2 varning, men växthuset blåste isär innan det hann blåsa till ordentligt. Nästa år skall jag packa in växthuset i gladpack(eller vad det heter som man packar pallar med) om jag kan få tag på det, då kanske växthuset överlever vintern. Efter som grannar sett växthuset blåsa iväg vid 15.00, och det enligt smhi blåste som mest 16.00(22 m/s) och garantigränsen är 21 m/s, tänkte jag att kanske garantin skulle gälla, men tyvärr delade inte willab min åsikt. Just nu står växthuset utan skivor, till jag bestämt om jag ska sätta fast de skivor som är delvis förstörda eller köpa nya. vet någon hur stor betydelse det har om det är intryck på en sidan av kanalen eller om de är vikta vid hörnen? De ser tråkiga ut när de är förstörda, men jag vill helst inte köpa nya skivoe då det är så dyrt, så fyller de sin funktion är jag nöjd för tillfället.

Sen har jag problem med vädringsluckorna som inte går att stänga, pga att de blåst åt sidan. Man får gå och slå dem rätt ganska ofta, så de går att stänga. Börjar bli rätt så trött på dem.

Det mest frustrerande problemet är med att extra sockeln börjat rosta. Vilket den absolut inte skall göra. När jag mailade willab tyckte de att jag skulle slipa rosten lite och måla med hammarlack, de ansåg att 300 kr är rimligt för material och eget arbete. Fast nu har jag fått dem till att istället skicka mig en ny sockel, efter som deras bud kändes som ett skambud.
          Är det någon som bytt sockel innan?
          Har ni då plockat isär hela växthuset eller kan man på något sätt lyfta hela växthuset från den gamla till den nya sockeln tror ni? Tycker inte att det lockar med alla timmar för att plocka isär det, för att sen sätta ihop västhuset.

Ett pronlem som jag antar många har (åtminstond enligt willab) med isolerplasten är att det blir väldigt mycket alger i kanalerna. Brukar ni ta loss skivorna för att göra rent? Eller hur löser ni det?

Ursäkta om jag låter gnällig, men jag känner mig besviken och trött på det, åtminstånde för tillfället.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          GME
          Inlägg 13-05-2009, 07:38
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 110
          Medlem nr: 22 685

Hej smile.gif

Jag köpte nyligen ett Odla 60 med 6 mm kanalplast till.

Vad jag upptäckte vid montering av skivorna var att en del skivor hade en rundad sluten kant och just här vid den sidan var det mycket svårt att få liten att snäppa fast. Det var också mycket trångt. Eftersom jag nu har en bandsåg så sågade jag bort 1mm så att den rundare kanten försvan och vips snäpte listen fast.

Gissa om jag hade ont i tummarna efter dessa 2 dagar av fönster montering crying.gif

Kanalplast skivoprna sticks bara ned i en plast profil och hur detta ska ge någon isolerings förmåga igentligen kan ju diskuteras, det kommer ju in luft ifrån sidan i denna plast profil och det blir ganska snart en luftstöm.

Jag har funderat på om inte det vore på sin plats med lite silikon, det som fått mig att tveka är eventuell fukt som kan fångas i skivan hur den kommer att kondenseras m.m. men kanske kan jag försluta i underkant enbart.

Jag skulle använda sanitets silicon då det inte växer alger på den (anti mögelmedel).

Fönster konstruktionen är en tveksam historia, mina fönster sticks in i takås profilen där ett circulärt spår finns för detta, bildar då ett gångjärn. Preciss som beskrivits ovan i tråden så förskjuts fönstret när det blåser lite och det går inte igen sedan.

Jag har av axelstål tillverkat "ändstopp" som jag skjuter in i takås profilen fram till fönstret och som jag låser med en skruv. ( 15mm axelstål där jag borrat och gängat ett M3 hål mit på axeln vari jag sedan skruvar i en M3 insex skruv, bara så att den låser axeln i position mot fönster profilen). Jag har gjort så på ett av 4 fönster ock detta verkar fungera, ett stopp på varje sida av fönstrett. mycke mickel innan det är på plats men förhoppningsvis så ska jag slippa göra om det.

Notera att jag har målade profiler, stål och aliminium går inte så bra ihop annars p.g.a galvansik korrision så en rundstång i lämplig diameter av aliminium vore ju det bästa men det hade jag inte liggandes wink.gif

Så till de automatiska fönsterstängarna, typiskt två olika tillverkare och en 3 part som säljer det, upplagt för problem som ni kanske annar.
          fann ganska snart att monteringsanvisningen till stängaren och husets design inte machade direkt så åter igen en heldel fissel med bormaskin o.s.v. men nu sitter det stadigt smile.gif

Något jag noterat är att de automatiska öppnarnas kolv där gastrycket alstas för själva öppningen är svart målade ( de blir dubbelst så varam som en vitmålad dito ), vilket gör att de öppnar så fort de får sol på sig oavsett om det är tilläckligt varmt (enl. min subjelktiva åsikt) i huset så jag har avskärmat kolven med aluminiumfolie på den sidan som vetter mot solen och fått ett mera lämpligt öppnings intervall, vem vet kanske detta måste justeras med årstiden, återstår att se wink.gif

Citera
          Chamomille
          Inlägg 22-05-2009, 10:53
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

CITAT (GME @ 13-05-2009, 08:38) *
          Hej smile.gif

Jag köpte nyligen ett Odla 60 med 6 mm kanalplast till.

Vad jag upptäckte vid montering av skivorna var att en del skivor hade en rundad sluten kant och just här vid den sidan var det mycket svårt att få liten att snäppa fast. Det var också mycket trångt. Eftersom jag nu har en bandsåg så sågade jag bort 1mm så att den rundare kanten försvan och vips snäpte listen fast.

Gissa om jag hade ont i tummarna efter dessa 2 dagar av fönster montering crying.gif

Kanalplast skivoprna sticks bara ned i en plast profil och hur detta ska ge någon isolerings förmåga igentligen kan ju diskuteras, det kommer ju in luft ifrån sidan i denna plast profil och det blir ganska snart en luftstöm.

Jag har funderat på om inte det vore på sin plats med lite silikon, det som fått mig att tveka är eventuell fukt som kan fångas i skivan hur den kommer att kondenseras m.m. men kanske kan jag försluta i underkant enbart.

Jag skulle använda sanitets silicon då det inte växer alger på den (anti mögelmedel).

Fönster konstruktionen är en tveksam historia, mina fönster sticks in i takås profilen där ett circulärt spår finns för detta, bildar då ett gångjärn. Preciss som beskrivits ovan i tråden så förskjuts fönstret när det blåser lite och det går inte igen sedan.

Jag har av axelstål tillverkat "ändstopp" som jag skjuter in i takås profilen fram till fönstret och som jag låser med en skruv. ( 15mm axelstål där jag borrat och gängat ett M3 hål mit på axeln vari jag sedan skruvar i en M3 insex skruv, bara så att den låser axeln i position mot fönster profilen). Jag har gjort så på ett av 4 fönster ock detta verkar fungera, ett stopp på varje sida av fönstrett. mycke mickel innan det är på plats men förhoppningsvis så ska jag slippa göra om det.

Notera att jag har målade profiler, stål och aliminium går inte så bra ihop annars p.g.a galvansik korrision så en rundstång i lämplig diameter av aliminium vore ju det bästa men det hade jag inte liggandes wink.gif

Så till de automatiska fönsterstängarna, typiskt två olika tillverkare och en 3 part som säljer det, upplagt för problem som ni kanske annar.
          fann ganska snart att monteringsanvisningen till stängaren och husets design inte machade direkt så åter igen en heldel fissel med bormaskin o.s.v. men nu sitter det stadigt smile.gif

Något jag noterat är att de automatiska öppnarnas kolv där gastrycket alstas för själva öppningen är svart målade ( de blir dubbelst så varam som en vitmålad dito ), vilket gör att de öppnar så fort de får sol på sig oavsett om det är tilläckligt varmt (enl. min subjelktiva åsikt) i huset så jag har avskärmat kolven med aluminiumfolie på den sidan som vetter mot solen och fått ett mera lämpligt öppnings intervall, vem vet kanske detta måste justeras med årstiden, återstår att se wink.gif

Oh, herregud. Min stackars sambo höll på halva dagen igår att försöka få dit de automatiska öppnarna. Det GÅR inte! Hur gjorde du???

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          GME
          Inlägg 22-05-2009, 17:27
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 110
          Medlem nr: 22 685

CITAT (Chamomille @ 22-05-2009, 11:53) *
          Oh, herregud. Min stackars sambo höll på halva dagen igår att försöka få dit de automatiska öppnarna. Det GÅR inte! Hur gjorde du???

Bifogad fil  f_nster.jpg ( 253.53k ) Antal nedladdningar: 36

I fönster delen borrade jag upp ett av de befintliga hålen så att skruven gick igenom, sedan fick jag borra ett nytt genom att använda stängaren som mall, i underdelen som sitter i själva huset fick jag borra två hål eftersom inga hål för att montera stängarna finns.

Innan kolven/pattronen sätts in i stängar armaturen är det en fördel om man har gängsnitt och gängtapp och gradar av gängorna, men framförallt glöm inte att smörja dessa gängor (aluminium mot aluminium smetar gärna och då nyper gängorna och man får sällan loss det i helt skick sedan), jag använde molbydendisulfid, säljs på tappen "mollyway" eller något liknande. men det kanske går lika bra med konsistensfett wink.gif

Citera
          Chamomille
          Inlägg 22-05-2009, 18:53
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

CITAT (GME @ 22-05-2009, 18:27) *
          Bifogad fil  f_nster.jpg ( 253.53k ) Antal nedladdningar: 36

I fönster delen borrade jag upp ett av de befintliga hålen så att skruven gick igenom, sedan fick jag borra ett nytt genom att använda stängaren som mall, i underdelen som sitter i själva huset fick jag borra två hål eftersom inga hål för att montera stängarna finns.

Innan kolven/pattronen sätts in i stängar armaturen är det en fördel om man har gängsnitt och gängtapp och gradar av gängorna, men framförallt glöm inte att smörja dessa gängor (aluminium mot aluminium smetar gärna och då nyper gängorna och man får sällan loss det i helt skick sedan), jag använde molbydendisulfid, säljs på tappen "mollyway" eller något liknande. men det kanske går lika bra med konsistensfett wink.gif

Tack så mycket Odla-kompis! Pån igen i morrn!
          kompiskram.gif

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera

Inlägg i den här tråden
          Anic   Växthuset juliana sunseeker 10 kvm   10-03-2008, 19:19
          Åsa zon 6   Usch vad tråkigt att höra! :( Jag som dessuto...   10-03-2008, 20:58
          Anic   Vi kan väl hoppas det går bättre för dig, och det ...   10-03-2008, 21:35
          uno   Mycket tråkigt att läsa om Ditt dåliga växthus. Sj...   10-03-2008, 22:05
          Digger   Kan man inte tejpa fast rutorna med sån där gaffat...   11-03-2008, 20:06
          Anic   Vet inte vad gaffatejp är för något...? Jag maila...   11-03-2008, 21:56
          Digger   Vet inte vad gaffatejp är för något...? Gaffatejp ...   12-03-2008, 19:24
          embees   Gaffatejp är kraftig vävtejp i silver eller svart....   12-03-2008, 19:33
          uno   Du bör nog försluta kortsidornas kanalöppningar me...   12-03-2008, 03:37
          Knytt   Jag har det här växthuset och är väldigt nöjd fakt...   12-03-2008, 15:09
          Anic   Ah, silvertejp vet jag vad det är, Använde det til...   12-03-2008, 19:36
          Åsa zon 6   Fula märken efter silvertejp tar jag bort med kemi...   14-03-2008, 21:25
          CCE   Stopp, Stopp.. Inga starka kemikalier på isolerpla...   15-03-2008, 08:21
          Majjijann   Kanalerna inuti plasten ska inte behöva tvättas då...   15-06-2008, 12:26
          Pius   Kära nån, jag som just har fått mitt Juliana med ...   15-03-2008, 19:18
          Anic   Jag fick med en monteringvideo, väldigt bra och gö...   15-03-2008, 22:41
          34an   Mina föräldrar har också ett juliana med plastskiv...   14-06-2008, 14:26
          Majjijann   Måste putta upp tråden lite. Vill ha fortsatt deba...   17-06-2008, 12:32
          Strixx   Jag har precis samma problem med växthus. Jag har ...   19-06-2008, 07:14
          lillkerstin   Hej! Jag köpte ett Växthus Juliana Sunseeker f...   12-05-2009, 21:37
          pollenper   Hej :) Jag har av axelstål tillverkat "ändsto...   16-05-2009, 16:35
          Pius   Nu har jag haft mitt växthus i ett års tid och det...   13-05-2009, 07:50
          lisselbo   Hej För ca 3 år sedan köpte jag ett juliana sunse...   23-05-2009, 08:47

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-11-2025, 09:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon