CITAT (Jan Lindgren @ 23-05-2009, 11:55)

Hej!
Källtorpet överdriver användningen av energi när det gäller konventionell odling. Använder man no-till, plöjningsfri odling så minskar behovet kraftigt. (Scientific American july 2008 sid 50-57)
Hej Jan, jag har väntat på att bli kommenterad av dig.
med no-till menar du att man gör som jänkarna och direktsår i föregående grödas stubb??
det finns av någon anledning ett stort motstånd i Sverige mot den typen av "extremodling", halva Sverige plöjs ju fortfarande. det kommer troligen att ta åtskilliga år till att omvända bönderna.
de maskiner som har kapacitet att användas ( Väderstad Rapid m fl ) är enligt min mening för lätta och folk är för rädda att löpa linan ut och enligt försöken som HS får man räkna med skördesänkningar dock inte så stora att energiåtgången blir högre per kilo spannmål.
CITAT
När det gäller skördar så finns det officiell svensk statistik som visar på katastrofalt dåliga skördar för "ekologisk" odling. Knappt 60% av konventionell. Då är inte trädor och gröngödslingar inberäknade så skörden är ännu lägre. Den enda "ekologiska" gröda som ger något är vall som kan komma upp i 80% av konventionell.
både ja och nej, det finns en hel del duktiga odlare som får bra skördar och jag kan erkänna att jag tog ett "bra år" som exempel.
CITAT
Tar man dessutom med i beräkningen att "ekologiska" odlare använder mineralgödsel indirekt så är den "ekologiska" odlingen snarast ett skämt eller en religiös rörelse. Det är tillåtet för "ekologiska" odlare att använda gödsel och slaktavall från konventionellt uppfödda djur. Jag förmodar att de tror att atomer genomgår någon magisk förändring när de går genom ett djur.
håller helt med dig, men det är någon pappersvändarmagi som ekoorganisationerna har lyckats med.
CITAT
Konventionellt odlande bönder är normalt mycket noga med att använda naturgödseln optimalt. Ingen av de bönder jag känner skulle drömma om att gödsla med mineralgödsel i onödan.
nej men folk i allmänhet har fått i sig att konventionella bönder vräker ut på konstgödsel och bekämpningsmedel.