Jag brukar byta efter ca fem år. då tar jag bort nästan allt pga att under dessa fem år har det säkert kommit in skadeinsekter som spinn
När jag byter så tvättar jag rent växthuset som en tok med såpavatten eller diskmedel. Tar även bort gammalt skuggande "kladd" på glaset.
Jag har va 60 cm i jordbädd och det räcker väldigt bra för mig iallafall. Du kan nog kanske ha mindre djup...
Nu är det så att jag har en go far som har hand om jord till trädgårdar land/ växthus osv så det brukar bli en blandning av jord, sand, torv och havreskal ( Det som blir över vid en skörd, ej skälken.) Detta kan jag nog säga är en av de bästa blandingar som man kan få fram och om det inte vore för risken för skadeinsekter kunde jag nog använda denna några år till..
Vet inte hur det är med nematoder. krukorna håller bättre fukt om du har dem nedgrävda istället för att ha den uppe på marken. Men om du vill ha den uppe på så täck försiktigt jorden runt plantan med tex stenar eller tegelskärvor. Det har jag gjort med mina växter inomhus och har sparat varannan vattning
Hoppas att detta hjälpte lite iallafall...
/ Anna