Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Rosor i KRIS, Döende Nya rosor
          beatricevs
          Inlägg 23-05-2009, 16:49
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 23 591

Hej,

Jag och min väninna bestämde oss för en och en halv månad sedan ( efter frosten) att plantera nya rosor på vår innergård.

Till att starta med gick det fint och de växte och mådde bra, men nu har lössen härjat och de ser nästan döda ut, några gröna blad syns, men de är verkligen i kris.

I rabatten, som står vid en vägg växte två klätter rosor, som har det strålande, de är ett år gamla och lever och frodas.

Vi har alltså kompletterat rabatten med fem nya slags rosor, som vi specifikt bad om på plantskolan skulle kunna tåla skugga...
          Nu ser jag på nätet att de vi har köpt måste ha sol... kan man rädda rosorna trotts detta.

De har blivit planterade med 50% rosenjord och 50% av den befintliga jorden och små blå kulor som gödning. De sa på plant skolan att detta skulle räcka.

Rosorna heter:

Dronning Ingrid
          Rosenresli
          Alexander
          Queen Elisabeth
          Blue Moon.

Vi har även en
          Sissi Climbing
          Denna står dock för sig (och mår bra, jämte de andra) Står även i sol.

Kan jag rädda dessa stackars rosor? Jag har behov för alla tips som finns, så att jag kan göra en grundlig insats!

Ska jag gräva upp och plantera om?

Så vitt jag vet så har det inte stått några andra rosor i jorden än de två befintliga.

Rosorna står med ca 50 cm mellan rum.

Jag glädjer mig till att höra från er!

Mvh

Beatrice

Jag kan ta foton om det skulle behövas.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 21:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon