Jag har haft ett Himrod-vin i kallväxthuset i 5-6 år nu. Jag har lett upp 4 rankor, och de senaste åren har den gett hyfsat många väldigt goda druvklasar. Det har väl blivit runt 10 kg uppskattar jag. Men ju mer jag försöker fatta vad andra skriver om *beskärningen*, ju mer ökar förvirringen, och jag har en gnagande misstanke om att jag är helt fel ute.
Jag har lagt upp några bilder - före och efter den första sommarbeskärningen, som jag gjorde idag 23 maj. Hmm, ser att bilderna är lite mörka. Hoppas de duger.
Kan någon säga nåt intelligent som t o m jag fattar, om plantan är beskuren OK, eller om det bör göras på ett helt annat sätt om jag vill få mer vindruvor??! Bör jag t ex leda fram längre sidoskott, som årsskotten, som druvklasarna kommer på, sedan i sin tur ska drivas fram från?
En sak till: Det är som sagt 4 rankor som är 4 meter långa. De senaste två åren har det blivit ojämnt med druvor - mest på den yngsta rankan men väldigt lite på den innersta (näst yngsta) rankan. Behöver jag föryngra plantan på nåt sätt? Eller är det för mycket med 4 rankor?
Växthuset (22 kvm) ansluter till huset mot österväggen, och det är således lite skralt med morgonsol i växthuset.
FÖRE BESKÄRNING:
F_re_besk_rning_1.JPG ( 148.07k )
Antal nedladdningar: 55
F_re_besk_rning_2.JPG ( 160.63k )
Antal nedladdningar: 56
F_re_besk_rning_3.JPG ( 153.01k )
Antal nedladdningar: 61EFTER BESKÄRNING:
Efter_besk_rning_1.JPG ( 162.3k )
Antal nedladdningar: 52
Efter_besk_rning_2.JPG ( 151.07k )
Antal nedladdningar: 51
Efter_besk_rning_6.JPG ( 137.79k )