Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> VIN: Himrod-förvirring, Beskärning av vin
          cosmic
          Inlägg 23-05-2009, 14:33
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 46
          Medlem nr: 1 256

Jag har haft ett Himrod-vin i kallväxthuset i 5-6 år nu. Jag har lett upp 4 rankor, och de senaste åren har den gett hyfsat många väldigt goda druvklasar. Det har väl blivit runt 10 kg uppskattar jag. Men ju mer jag försöker fatta vad andra skriver om *beskärningen*, ju mer ökar förvirringen, och jag har en gnagande misstanke om att jag är helt fel ute.

Jag har lagt upp några bilder - före och efter den första sommarbeskärningen, som jag gjorde idag 23 maj. Hmm, ser att bilderna är lite mörka. Hoppas de duger.
          Kan någon säga nåt intelligent som t o m jag fattar, om plantan är beskuren OK, eller om det bör göras på ett helt annat sätt om jag vill få mer vindruvor??! Bör jag t ex leda fram längre sidoskott, som årsskotten, som druvklasarna kommer på, sedan i sin tur ska drivas fram från?

En sak till: Det är som sagt 4 rankor som är 4 meter långa. De senaste två åren har det blivit ojämnt med druvor - mest på den yngsta rankan men väldigt lite på den innersta (näst yngsta) rankan. Behöver jag föryngra plantan på nåt sätt? Eller är det för mycket med 4 rankor?

Växthuset (22 kvm) ansluter till huset mot österväggen, och det är således lite skralt med morgonsol i växthuset.

FÖRE BESKÄRNING:
          Bifogad fil  F_re_besk_rning_1.JPG ( 148.07k ) Antal nedladdningar: 55
          Bifogad fil  F_re_besk_rning_2.JPG ( 160.63k ) Antal nedladdningar: 56
          Bifogad fil  F_re_besk_rning_3.JPG ( 153.01k ) Antal nedladdningar: 61

EFTER BESKÄRNING:
          Bifogad fil  Efter_besk_rning_1.JPG ( 162.3k ) Antal nedladdningar: 52
          Bifogad fil  Efter_besk_rning_2.JPG ( 151.07k ) Antal nedladdningar: 51
          Bifogad fil  Efter_besk_rning_6.JPG ( 137.79k ) Antal nedladdningar: 58

/Per i Skokloster

--------------------
          Karlsson på pinnmon

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          RibesRubusVitis
          Inlägg 24-05-2009, 00:03
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 132
          Medlem nr: 6 842

Ber att få rätta mig själv: Richard Smarts bok heter "Sunlight into Wine". (Jeff Cox skrev "From Vines to Wines".)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-06-2025, 16:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon