CITAT (Grå @ 21-05-2009, 17:09)

Enligt skötselanvisningarna som följde med min så trivs de bäst med regnvatten. Jag bor med egen brunn så jag bryr mig inte om att krångla med det och som sagt - Lill-Knorre mår toppen och har nyss blommat.
Vatten från en egen brunn kan väl vara väldigt kalkrikt och fullt av olika sorters lösta salter som köttätande växter inte tycker om. Jag skulle kört på regnvatten även om jag hade egen brunn.
CITAT
flugfällan reagerar på de ytterst små vibrationer som en fluga/insekt gör, när den går över fällan. Det är denna ytterst lilla vibrationen som gör att fällan slår igen. Döda insekter kan alltså inte få fällan att äta.
Jag matar min enbart med redan döda insekter. Fällorna reagerar inte på vibrationer, utan vid beröring av de spröt som sticker ut från bladen. Det är när flera spröt berörs ett visst antal gånger under ett tidsintervall som de slår igen. Mina slår inte igen om jag vattnar rakt i fällorna, men när jag petar med någonting så gör de. Så lägg ner din döda insekt och sedan petar du försiktigt på spröten i fällan tills den slår igen.
CITAT
Någon som vet vad det där med de utåtbuktande taggarna är?
De fungerar som känselspröt som får fällan att slå igen.
Redigerat av Nauti: 24-05-2009, 17:49