Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Tuffa krukväxter?, Krukväxter som överlever allt och fortfarande ser roliga ut?
          RasmusT
          Inlägg 24-05-2009, 00:51
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 23 604

Halloj!

Jag vill piffa upp min källarlägenhet med lite grönt (och gärna andra färger!) Har dålig koll på växter och krukväxter över huvud taget och funderar på vilka som kan överleva i det sparsamma ljuset? Till saken hör också att jag ofta jobbar på annan ort, dock sällan mer än en vecka så det kanske inte är ett problem?

Vill gärna ha både lite större växter att ställa på golvet såväl som lite mindre att ha i fönstergluggar och på bokhylla. Finns det kanske tom någon som kan överleva i badrummet? Hur hårdföra är de berömda garderobsblommorna egentligen? Finns det några andra blommor med liknande egenskaper som ser lite roligare ut?

Vilka växter kan tänkas trivas här hos mig? Var får man tag på dem för en billig penning i Stockholmsregionen?

tack på förhand!
          /Rasmus

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          GunnellF
          Inlägg 24-05-2009, 10:18
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 914
          Medlem nr: 22 185

Några växter som är väldigt tåliga är Sansiveria av olika slag - de tål nästan allt utom för mycket vatten! Ungkarlsblomma, Aspidistra är också tålig. Det finns även Dracaenor som borde funka hos dig. Murgröna kan funka. Det finns en Ficus som heter 'Ali' som är otroligt tålig. Även Philodendron kan funka, finns i flera varianter och kan bli rätt stora, för att inte tala om Monstera som också borde funka.

Sök på nätet så att du ser hur alla ser ut.

Succulenter kräver ljus, därför är det inte så lämpligt hos dig. Viktigt annars när man har dåligt med ljus åt sina växter är att inte vattna för mycket, så det där att du är borta periodvis ska inte ha nån betydelse.

--------------------
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt!
          Min hemsida

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-06-2025, 18:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon