Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hjälp med val av växt!, Jätteblåbär eller Vinranka?
          Fuel
          Inlägg 24-05-2009, 14:28
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 97
          Medlem nr: 16 090

Hej,

jag behöver hjälp med val av växt vid en vägg som står i syd-sydväst. Jag ska plantera någon form av bärbuske/träd etc. Jag har kollat runt lite och funnit lite olika spännande alternativ. Vindruvan Zilga verkar ju vara bra om man vill täcka väggen med växten. Men sen så hittade jag Jätteblåbärssorten Reka som också verkar väldigt intressant. Vilken tror ni kan passa bäst? Enligt lokala ÅF så ska båda passa bra, men vad tror ni?
          har ni några spännande historier som kan hjälpa mig? Eller all information om dessa växter tackar jag för då jag inte är speciellt haj på just detta område! Tänkte nämligen göra en liten rabatt där vid husväggen, men utseendet påverkas ju lite av valet av växt =). Sen tänkte jag sätta lite Jordgubbar eller smultron som lite marktäckare vid resten av rabatten så det blir riktigt mycket med bär om ett litet tag där =).

Vad tror ni om detta upplägg? Älskar ju bärväxter så något som man kan äta är viktigt men annars är alla olika förslag spännande. Miniträd såg jag också som man kanske kunde plantera där för dom tar ju inte så mycket plats heller =). Men dom kom ju från Rosenlust som inte har fått så bra kritik där jag hittat det iallafall!

//Oscar Hvarfvén
          Beklagar långa inlägget men det behövdes för att få med alla information =)
          "husväggen" är egentligen väggen mot en sån finare friggebod (Modell större)!.

--------------------
          //Fuel aka Oscar
          Iår odlas följande: Yellow Bhut Jolokia, Chocolate Bhut Jolokia, Trinidad Morouga, 7-pod Jonah Strain, 7-pod, Trinidad Scorpion Morouga Blend, Morouga Yellow, Naga Morich, Chocolate Fatalii. Sedan kommer nog en massa annat till senare också! :)

IN FLAMES WE TRUST

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          RibesRubusVitis
          Inlägg 24-05-2009, 17:30
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 133
          Medlem nr: 6 842

På min gamla odlingslott hade jag två amerikanska blåbärsbuskar, rätt storvuxna som räckte mig till midjan. Själva bären var också mycket stora. De var vita inuti och fläckade inte av sig som vanliga blåbär. Men smaken var inget vidare, tyckte jag. Sedan hade jag en mindre av sorten "Putte"; den smakade bättre men inte alls som riktiga vilda svenska blåbär.
          Nu har jag äntligen en riktig koloni och börjar fundera på persika. Kan inte riktigt bestämma mig, men följer diskussionen om sorterna Frost och Riga. Det lutar åt den senare.

(Dessutom kanske hundra vinrankor och vindruvssticklingar som efterhand ska spaljeras upp på den nuvarande gräsmattan. En tredjedel högst får plats; resten blir presenter och bytesobjekt...)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-08-2025, 01:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon