CITAT
Det är inte på något sätt märkligt när det i många år pratats om våra problem med övergödning i sjöarna. Jag tror det finns en stor andel inkompetenta jordbrukare men antagligen en del vettiga som räknar på näringsåtgång med mera.
övergödningen av sjöar och vattendrag beror mest på fosforutsläpp och andelen fosforutsläpp kommer till största delen ifrån enskilda avlopp och reningsverk, alltså ifrån varenda "inkompetenta" saliga ande i det här landet.
jag blir riktigt förbannad när jordbruket beskylls för all övergödning.
dessutom så kan man inte rå på naturen och moder jord, regna kommer det att göra oavsett vi vill eller inte, och all odling beror på årsmån för att lyckas.
CITAT
Hej!
Med no-till menas ännu mer extrem markskötsel.. Man låter även växtavfall som halm ligga kvar. Det skyddar jorden från erosion och minskar vattenbehovet. Täckodling i trädgården är en variant av detta. Dessutom behåller man det organiska materialet i jorden. En kolfälla! På ett föredrag om potatisodling berättade föreläsaren att potatisodlarna i Tyskland börjat med varianter av täckodling på torra jordar.
MVH
Jan Lindgren
jo, det var så jag menade, att man inte gör något mellan skörd och sådd.
dessutom så har man en positiv effekt på skorpa om man har växtresterna i ytan, man har lättare att få ner syre till rotsystemena, nackdelen är ju att man ökar svamptrycket vilket är svårt att lösa bra med tanke på lönsamhet och grödors återkomst.
tittar man på lönsamhet så blir det ju en intensiv veteodling alternativt maltkorn eller oljeväxter (som inte ska odlas med tätare intervall än 7 år)
.
SLU hade försök med täckodling i jordbruket som låg ute på ett antal gårdar under slutet på 80-talet och början på 90-talet.
jag har jobbat på en av dessa gårdar dock efter att försöksperioden var slut.
det är helt klart en intressant metod då dom tog havreskördar på uppåt 10 ton/ha i parcellerna när "normalskördarna" låg på 5-6 ton/ha. det var visserligen ett bra havreår men det är intressant att se kapaciteten på våra jordar.
problematiken ligger i tekniken, hur man hanterar halmen effektivt och lönsamt.