CITAT (Söttok06 @ 25-05-2009, 12:51)

Jag egentligen är ju en gräsmatta billigast och enklast att fixa, sen kan man kanske ha grusgångar runt odlingarna i så fall. Då behöver jag inte köpa tonvis med grus.
Men hur lätt är det att underhålla gräsmatta? Det blir väl massor av ogräs i den som man måste hålla på att rensa.
Jag har hört att gräsmatta är väldigt svårt att hålla snygg. Har någon erfarenhet av gräsmatta på så liten yta?
Är du ute efter en golfgreen med exakt 4 cm högt gräs hela vägen och inte minsta inslag av några andra växter än gräs, eller vill du ha något som är grönt, platt och går att sitta på?

Vår gräsmatta är full av andra grödor än gräs - klöver, rölleka, violer, maskrosor, mossa osv. Jag bryr mig inte vad som växer där så länge resultatet är platt och grönt. De "ogräs" som inte tål gräsklippning försvinner av sig själva, övriga blir en del av gräsmattan. Det enda vi faktiskt tar bort är tistlar, dom sticks ju så otrevligt.
Det finns dom som krattar bort löven på hösten, samlar upp gräsklipp, strör på stroller kombi på våren och gullar med gräsmattan på alla sätt. Frågar du en sådan person så får du veta att gräsmattan är mycket jobb. Vi klipper gräset med 2-4 veckors mellanrum och gör inte ett smack mer än så. Deras gräsmattor blir kanske jämnare än vår, men inte nödvändigtvis grönare (vår torkar inte lika lätt efterson gräsrötterna går djupare) och inte speciellt mycket mer användbara om man nu inte spelar golf.