CITAT (officinalis @ 25-05-2009, 16:47)

Nej det har du nog rätt i. Att kunna gödsla exakt är nog svårt. Men jag tror ändå att man med en viss insikt borde kunna räkna lite på det för att komma åtminstonde i närheten av det. Får man inte lära sig sådant på lantbruk/odlingsutbildningar föressten?
jodå, jag gick naturbruksprogrammet för drygt 10 år sedan och vi räknade gödselgivor, vände och vred på växtföljder och gjorde "växtodlingsplaner" till vår leda.
jag råkade hamna i en så´n grupp som ställde sig på tvären mot läraren och vi kom alltid med förslag som var "mot strömmen" till vår lärares stora förtjusning.
och det är som Jan skrev tidigare, gödningen är för dyr för att chansa på att skörden blir 120 % av det normala, man gödslar efter erfarenhet.
dom gamla rävarna som "gör så för att man alltid har gjort så", dom är väldigt lätträknade.
sen är det ju alltid så att närmast dynghögen får dynga först, blir det nå över så åker man längre ifrån gården.

Kul att du också tror på biogasen. Vi får se hur det kommer bli i framtiden. Jag tror att man måste försöka få jordbruket så självförsörjande som möjligt. Biogasanläggningar på gårdarna är väl ett steg i den riktningen. Biogas som total ersättning för oljan i vanlig persontrafik vill jag dock poängtera att jag än så länge är lite mer osäker på (men detta har ju inte direkt att göra med matproduktion att göra).
det som talar emot biogas är väl att lantbruket har sina energitoppar och gasen är svår att lagra.
spannmålstorkar skulle ju vara ett klockrent användningsområde för biogas men det är ju under en begränsad säsong om ca 2 månader per år.
skulle man däremot bränna gasen i en liten förbränningsmotor och generera elström för att täcka vardagselen så är man ju en bit på väg, likaså att ta vara på värmen ifrån mjölken, den kyls ju ner drygt 30 grader när den kommer ur kossan.
sen ska man komma ihåg att alla dessa miljöfunktioner kräver intresse, engagemang och skötsel, med andra ord ännu mer arbetstid ifrån dom stackars krakar som jobbar 12-15 timmar om dagen, och ofta 350-365 dagar om året....
visst, det skapar arbetstillfällen men vem betalar lönen då??
ett par bekanta till mig, kobönder, har satsat på modern teknik.
dom har bland annat byggt ny ladugård för ca 5 år sedan med s k frivillig mjölkning.
jag pratade med dom förra veckan och frågade hur det gick för dom, det var inte kul att höra vad dom sa.
dom levererar ca 5000 kg mjölk vartannat dygn, med det mjölkpris som är idag så kostar det dom ca 30 öre för varje kg som dom levererar till mejeriet.
jag ställer samma fråga igen, vem betalar lönen åt den som ska göra allt extraarbete...???
nu blev jag lite partisk och visade bara på en mjölkproducents sida men det beror på att jag har skaplig insyn där, grisproduktionen vet jag inte riktigt hur det ser ut nu men dom har haft många tuffa perioder dom oxå.

Precis Jan Lindgren vill antyda så är det knappast korrekt att kalla en ekologisk morot för "ekologisk" ifall den är odlad med tillskott av gödsel från konventionell odling, som dessutom kanske fraktats långt ifrån, eller ifall man köper torvjord för att förbättra sina odlingsbäddar som fraktats med lastbil från Tyskland. Men ekologiskt märkt mat har väl i mångt mycket att göra med att människor vill att maten ska odlas fram organiskt och naturligt, vilket är en viktig del i "EKO-trenden" som media framför.
hela ekotrenden är ju enligt mig ett resultat av lyckad marknadsföring.
men samtidigt så tror jag att klimatdebatten har dödat folks intresse en aning.
jag läste på aftonbladets hemsida för några dagar sedan om "köttskatten" och det var intressant att läsa kommentarena till den insändaren.
http://www.aftonbladet.se/debatt/article5168838.abjag är övertygad om att det är bättre ur alla vinklar att äta lokalproducerat (svenskt) än att stirra sig blind på det där jävla (ursäkta språket) KRAV-märket...
jag skulle vilja se hur länge ekologisk produktion överlever om EU lyckas med sin avreglering av jordbruket.
det är en stor del av produktionskostnaderna som betalas via skattsedeln.
nu säger jag inte att konventionell produktion är självbärande men det är en väsentlig skillnad på hur mycket "stöd" det betalas ut per kilo producerad mat mellan dom olika produktionsformerna...
hmm....det var en del av vad jag har tänkt på ikväll, det blev ju en del........igen...
återkommer nog skulle jag tro...