CITAT (Azur @ 26-05-2009, 07:04)

Jag har hört att med örnbräken ska man inte rycka bort bladen, utan bara knäcka bladskaftet. Det ska funka som ringbarkning, bladet fortsätter dra vatten och näring från roten, men roten får ingenting tillbaks.
Jag testade det med mina örnbräken förra året, och det verkar ha fungerat. Det kräver att man går runt ett par gånger i veckan och ser till att inga nya blad dykt upp.
Jag märkte faktiskt redan förra året att bladen som kom upp gradvis blev mindre, och i år har ännu ingenting kommit upp i det område där jag gick och knäckte, medan "kontrollytan" har stora, halvutslagna, örnbräkenblad.
Tack Azur!!
Jag har örnbräken som på senare år (varför inte tidigare, de har funnit i "evighet"?) börjat sprida sig in i min hage. Där vill jag inte ha dem.
De är lätta att knäcka när de är purfärska, så till och med lata jag gav mig på jobbet - effekten var nedslående... Ska prova ditt råd, jag gillar inte gifter av något slag! Minst av allt i min fina uråldriga hage där fjärilar, långhorningar, bin och andra småkryp frodas.