kors!!!
här har det skrivits..
var börjar man..?
biogas, som fordonsgas till traktorer så är biogasen kass anser jag.
precis som du skrev så handlar det om så stora volymer alternativt tankar med höga tryck som bl a sprängämnesinspektionen inte tycker om.
dom 200 m3 som du säger är ju i atmosfäriskt tryck, gasen går ju att komprimera som det skrivs om i bioenergiportalen..
dessutom så ställs det väldiga krav på reningen av gasen.
men däremot till värme så kan det vara intressant.
elda biogas går att göra med "skitigare" gas..
projektet i Västerås baseras ju på vallensilage ifrån gårdar runt stan men den största delen produktionsråvara kommer hur kompostpåsarna ifrån hushållen..
jag är skeptisk till att bara producera biogas under en koncentrerad period, om jag inte har fattat fel så tar det en stund att få igång processen och ser man till lantbrukets möjligheter till att producera biogas så kommer det ifrån gödseln och den produceras ju ur djuren året runt.
tror inte att det går att räkna hem en anläggning annat än att den går året runt..
CITAT
För att komma till bukt med miljöproblemen så tror jag man måste börja
producera för mänsklig nytta snarare än att enbart (eller till största del)
sikta på ekonomisk tillväxt och massproduktion. Många människor kan faktiskt
känna sig lyckliga i livet genom att inte få mer och mer pengar hela tiden.
här finns ett enkelt svar, det finns inte ekonomiskt överskott ute på gårdsnivå för att chansa som det ser ut idag..
jag hänger kvar vid mjölkproduktionen lite, det har aldrig varit så dålig lönsamhet som det är idag, mjölkpriset har sjunkit under den nivå som var på 80-talet, löner, el, diesel, ja alla omkostnader har ökat oerhört sedan dess.
vad är det för fel på mjölken som inte är KRAV-märkt ifrån våra svenska mejerier då??
köttet som är märkt med ursprungsland Sverige, är det producerat under plågsamma förhållanden??
är det fullproppat med hormoner??
3 frågor ett svar: NEJ!
vad gäller lönsamheten hos ekologisk mjölkproduktion så är det en felaktig jämförelse anser jag..
man jämför exempelvis 2 st 50-kors besättningar, en krav och en konv.
för att producera foder till 50 kor ekologiskt så går det åt en större areal alternativt att man får minska koantalet och då sjunker nettot..
jag kommer nog på mer att skriva om en stund men nu snurrar det bara, återkommer...