Mina öppnare går som tåget, har funkat i ett år nu precis för växthuset fyller ett år nu! Jag skruvade dock ur dom svarta pistångerna i vintras men nu sitter dom i igen. Ja, mina fönster vilar inte på gummilisten eftersom dom är lite för långa. Om du mäter dina sidostag i fönsterkarmen, stämmer längden med ritningen? Mina är alltså 4mm för långa men det funkar ändå. Det har inte regnat in.
Jag var också rädd för att paja glaset, det är ju ganska stor kraft i öppnaren som orkar lyfta flera kilo och själva fönstret med glas är rätt tungt. Mina nedfilade vinkelbitar ligger nog ett par millimeter från glaset, det måste finnas nån milimeter att spela på eftersom hela ramen liksom fjädrar när fönstret går upp. Jag tror man kan fila ner ganska mycket, kraften kommer att ligga på andra sidan hålet eftersom skruven kommer att tryckas ner bort från det filade området. Det skulle kanske till och med fungera lika bra om man filade ännu mer så att man fick ett halvt hål kvar så att skruven liksom ligger i ett U, skruven borde komma att vila i U-et! Bara det finns nåt för muttern att fästa på.
|