Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Rosbuskar mot falurött plank?, Vilka ska jag välja?
          katrin
          Inlägg 24-05-2009, 22:17
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 111
          Medlem nr: 2 053

Jag har aldrig odlat en ros i hela mitt liv då det känns läskigt och svårt för en nybörjare som jag, men nu känner jag mig sugen, och vill gärna hitta någon frisk lättodlad sort, men det visade sig vara lättare sagt än gjort, då det finns så mycket att välja på...

Jag kommer snart att ha ett lågt falurött plank/staket, ca 120 cm högt, och ca 3 m brett, som ska dölja min kompost på andra sidan planket. Min tanke är att sätta 2 st buskar (rosor?) mot planket (Samma sort eller olika?) Gärna vitblommande, med lång blomning, då detta är nära entrégången till huset. Det gör inget om buskarna sticker upp lite ovanför planket.

Har tittat lite grann och tror att Iceberg eller kanske Louise Bugnet kan vara åt? Vad tror ni? Hur är de jämfört med varandra? Finns andra, bättre alternativ? (Detta är en djungel för mig, det finns så emormt många olika sorter att jag blir alldeles kollrig...)

Läget är sol-halvskugga, zon 3. Lerjord.

Glad för alla tips och idéer kring detta.

--------------------
          Katrin

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Stiffe
          Inlägg 26-05-2009, 21:55
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 710
          Medlem nr: 13 877

Huruvida du behöver dränera beror på... Titta hur marken ser ut runtomkring. T ex bor du i någon form av sluttning så bör det inte vara några problem. Men, nr 1 är att ta reda på om det blir stående vatten/gungfly där du tänker plantera. Märks oftast tydligast på vår och höst. Å andra sidan, om det är lättgrävt ner till... säg 60 cm djup, då är det nog inga problem.

Själv kommer jag ca ett spadtag ner, se'n är det stopp. Stenhård leralv. När det är torrt, dvs på sommaren, så går det överhuvudtaget inte att gräva i. Det är som betong, och lika vattentätt. Jag har knäckt både ett spad- och ett grep-skaft när jag satt dem i backen och försökt ta ett rejält grävartag. Numera används igloo-byggarteknik. Dvs med spaden tar man fyra nedstick i en fyrkant först och vickar lite nätt på spaden så att den fyrkantiga jordkokan lossnar lite, sedan kan man med ett grävartag få upp den. Det blir fyrkantiga "sockerbitar" av jorden. Däremot väger de inte som sockerbitar, utan mer som gjutjärn. sweatingbullets.gif

/S

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-12-2025, 18:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon