CITAT (rutae @ 26-05-2009, 21:55)

jag tror det stämmer med att de ska ha en speciell bakteriekultur! iaf sa våran duktiga trädgårdsmästare det,
Jag är också helt övertygad om att detta är sant, men jag tror att den där bakterien är väldigt vanligt förekommande så att man sällan behöver göra något speciellt för att kunna odla lupiner till prydnad. Finns det bara lite av dem i jorden så kommer de sen att föröka sig i takt med tillgång på värdväxten, dvs lupinerna.
Efter lite surfande på nätet hittade jag bla detta citat, som handlar om att odla blålupiner som gröngödsling, dvs i stor skala:
"Lupinen har liksom övriga baljväxter sina speciella bakterier. Därför är det synnerligen fördelaktigt att till jord, på vilken lupiner ej tidigare odlats, tillföra ympjord frånfall, där lupin tidigare vuxit. Emellertid låta kvävebakterier, hörande till andra baljväxter, anpassa sig för lupinerna, men därtill fordras tid, varigenom
det första insåendet av lupiner stundom utfaller mindre väl. " (kursiverat av mig)
Källa till citatet för den som vill läsa merIntressant i alla fall, men jag skulle som sagt prova den enkla vägen först, dvs utan att tillsätta speciella bakterier, eftersom det helt enkelt kan vara onödigt jobb om nu bakterierna redan finns där.
De flesta som odlar lupiner brukar dessutom komma till den punkten efter några år att de vill begränsa den...
Redigerat av Eva 33c: 26-05-2009, 22:08