Vad som är vad i den här affären låter jag vara osagt eftersom jag inte litar på vad tidningarna skriver. Men , visst är det så att en del blir " berusade " av makten och skor sig på alla sätt. Då ska man bort.
Sedan kommer vi till det här med facket . Jag ser facket som några som från början jobbade hårt och ofta ideellt för att bygga ett hus åt mig , ett hus där jag kunde få skydd , värme och hjälp.
När man väl tillgodosett de mest elementära behoven hos sina medlemmar så ville man göra lite mer , t ex se till att medlemmarna skulle kunna få möjlighet att åka utomlands till ett bra pris. Den här semesteranläggningen är väl inget som tillkommit under de senaste åren ?
Vi glömmer ofta att det inte alltid sett ut som det gör i dag , att vi i dag kan ha möjligheten att åka utomlands utan fackets hjälp.
Fackets uppgift i dag är att se till att det där huset jag talar om repareras och underhålls , byggs om efter nya normer osv. Det kostar också pengar , eller hur ?
Hur många av oss har tagit reda på hur våra medlemsavgifter används ?
Sist men inte minst , ni som inte är nöjda med er nuvarande fackförening , byt till något ni har förtroende för . Så har jag gjort och de senate 20 åren har jag tillhört , och tillhör fortfarande , ett fack som jag är supernöjd med. Det facket har inte alltid haft representanter på mina arbetsplatser , då har jag oftast skött min egen förhandling med stöd av någon från det centrala facket.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|