Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Litet vasformat träd med lätt skugga till lerjord, zon 3?, En fråga om lämpligt trädval till lerjord.
          Don Quijote
          Inlägg 07-05-2009, 14:54
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem nr: 21 821

Hej alla fantatsiskt skickliga forumdeltagare!
          Under vintern har jag försökt att identifiera ett passande träd till min trädgård i zon 3 med lerjord. Tyvärr har det inte gått så väldigt bra men jag har ändå fått fram några alternativ (se nedan). Problemet tycks vara att de flesta inte finns i Sverige och en del inte ens i Europa. Min fråga är därför om ni kan hjälpa mig hitta något lämpligt träd med följande kriterier:

Höjd: 4-6m (också efter beskärning ok)
          Snabbväxande
          Utseende: Vasformad krona, gärna små, lätta och luftiga blad som ger en lätt skugga. Om möjligt vacker höstfärg, bär, doft och blomning.
          Jordmån: lera
          Zon: II-III (Oslo)
          Läge: soligt och ganska skyddat

Det jag hittat som skulle kunna kvalificera är:

* Maackia amurensis 'starburst' -ny snabbväxande sort som jag inte hittat i Europa. Verkar väldigt intressant.
          * Zelkova serrata 'Schmidtlow' -ny och låg Zelkovasort men ser den inte i Europa. Går den att få tag på?
          * Malus 'Golden Raindrops' -har inte hittat denna till försäljning någonstans i Europa och den skall ha överlägsna egenskaper och bra form.
          * Robinia pseudoacacia -passar villkoren men har lite fel form och storlek. Kan den beskäras? Finns lägre sorter?

Vad tror ni?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Don Quijote
          Inlägg 28-05-2009, 21:14
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem nr: 21 821

Tack! Nej, det har du rætt i. Har aldrig sett det någonstans men dæremot att den skulle gilla just lera...tja, det hær med otvetydiga beskrivningar av væxter och deras habitat ær inte lætt. Men, nu lutar det mer åt att det blir någon form av flerstammig Hæggmispel istællet.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 12:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon