å´igen!!!
tror minsann att det är ett ämne som intresserar dig..
CITAT
Hur pass ekonomiskt är biogas på lång sikt i jämförelse med till exempel Diesel?
Hur menar du med att räkna hem en anläggning? Att det inte lönar sig att ha en biogasanläggning som endast är aktiv under vissa
perioder? Är det investeringskostnader du tänker på då? För jag antar att en anläggning som bara står inte kostar några pengar
såvida inte en aktiv användning måste ske för att tjäna tillbaks investeringskostnaderna.
man har ju fortfarande fasta kostnader som räntor och amorteringar.
dessa blir ju högre per producerad m3 gas om man bara kör 30 % av kapaciteten.
visst skulle det gå att ha en mindre anläggning som producerar en mindre mängd hela tiden och pumpar till lager men då blir det stora kostnader i tankar osv.
sen är det ju som jag skrev tidigare omständigt att starta upp processen efter stillestånd och det är ju oxå något som kostar.
CITAT
Du får gärna utveckla och förklara lite mer varför du anser att den undersökningen jag länkade till har fel i. Ifall jag har tolkat dig rätt så är det alltså mer lönsamt med konventionell mjölkproduktion? Dvs. tvärt emot vad den undersökningen säger.
det som jag tycker är fel är att man jämför inte gårdarna utan besättningarna.
dom jämför exempelvis 50 kor konventionellt ställt mot eko.
om man istället skulle jämföra t ex. en gård med 100 ha, hur många kor eller hur mycket mjölk den gården klarar av att producera.
ekologiska kor producerar en lägre mjölkmängd än konventionella. =mindre mjölk till mejeriet
ekologiska vallar avkastar lägre skördar med lägre näringsinnehåll. =högre arealsbehov/kg mjölk eller färre kor
ekologisk spannmål avkastar sämre. =högre arealsbehov/kg mjölk eller färre kor
och i och med att skördenivåerna varierar oerhört mellan åren i ekologisk produktion så bör man ha lite "marginalareal".
innan vi köpte gård så räknade vi på en mjölkgård och hade rådgivare ifrån Hushålningssällskapet till hjälp med kalkylerna.
han körde sina schablonmodeller och gjorde kalkyler för både eko och konventionellt.
när jag började ifrågasätta siffrorna i kalkylerna så visade det sig att han baserade allt på försöksresultat.
"men så ser ju inte verkligheten ut", svarade tokfan.
-nej, sa jag, och du menar att vi ska köpa gården och ställa om till eko med dina siffror som underlag??
"njae, det är ju lite riskabelt",sa han.
jag konstaterade att rysk roulett med fullt magasin var säkrare än det....
slutsatsen av detta är att, inte ens ekorådgivarna är säkra på sin sak.
då funderar jag på hur säkra siffrorna är i SM´s undersökning..?
det blev lite rörigt men jag tror att du förstår...
/Tobbe