Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vad har ni för slags jord till jordgubbarna?, Vad trivs dom bäst i?
          Sussie F-Flower
          Inlägg 26-05-2009, 22:32
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

Undrar om någon har lust att komma med förslag till mig... yes.gif

Håller på att rensa upp bland mina jordgubbar och tänker göra en ny plats åt dessa.
          Antingen i krage eller på friland... har inte bestämt ännu men lutar kanske mest åt krage så dom inte drar iväg så väldigt.

Vill jordgubbarna egentligen ha lite torv, som smultron, eller är det ok med vad som helst till gubbarna?

Någon som har koll? smile.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          katah
          Inlägg 27-05-2009, 18:58
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 834
          Medlem nr: 4 107

Jag har lerjord / matjord och mina gubbar trivs utmärkt, blommar som sjutton just nu !

jag använder markväv när jag planterar och täcker sedan lite med täckbark.

Luckar jorden lite, klipper kryssar i väven och planterar gubbarna mitt i krysset.
          Det blir snyggt och prydligt och revorna får ingen riktigt fäste alls, det är bara att knycka upp dom lätt.

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 27-05-2009, 22:23
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

CITAT (katah @ 27-05-2009, 19:58) *
          Jag har lerjord / matjord och mina gubbar trivs utmärkt, blommar som sjutton just nu !

jag använder markväv när jag planterar och täcker sedan lite med täckbark.

Luckar jorden lite, klipper kryssar i väven och planterar gubbarna mitt i krysset.
          Det blir snyggt och prydligt och revorna får ingen riktigt fäste alls, det är bara att knycka upp dom lätt.

Tack Katah!
          Vad härligt! Inte långt kvar då tills dom första gubbarna börjar att lysa röda hemma hos dig... tummenupp.gif
          Du har lite större jordgubbsland va? När du säger "markväv", menar du typ sån där gammeldags grå pressening då som är vävd på riktigt eller är det någon plastväv?

Citera
          katah
          Inlägg 29-05-2009, 20:56
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 834
          Medlem nr: 4 107

CITAT (Sussie F-Flower @ 27-05-2009, 23:23) *
          Tack Katah!
          Vad härligt! Inte långt kvar då tills dom första gubbarna börjar att lysa röda hemma hos dig... tummenupp.gif
          Du har lite större jordgubbsland va? När du säger "markväv", menar du typ sån där gammeldags grå pressening då som är vävd på riktigt eller är det någon plastväv?

jag tycker inte att mitt land är så stort... men allt är ju relativt wink.gif
          Vi storkonsumerar jordgubbar , så trotts mina ca. 100 plantor köper vi gubbar 120-150 liter och fryser.
          Under sesongen plockar vi på vårt land 2-3 liter/ dag men det går åt, vi är fem och bara smaskar i oss dom färska godingarna.

Jordbubbar skulle ju börja bli dåliga efter 4 år och man ska då byta plats på dom , tanken är att har varje år några nya i ett nytt område så när de gamla slutar producera bär kan man bara riva bort dom.
          "problemet " hos mig just nu är att de 4-5 år gamla plantorna verkar inte må dåligt alls, utan bara frodas och blommar, och det nyaste landet från förra året börjar också må väl , så nu lär det bli ett rekordår !

markväven , är en svart tunn syntetisk? sak som man kan köpa på plantskolor och ibland på Lidl ( smile.gif ) ,
          den ser inte ut som väv utan som ett pressat tunnt matta.
          kostar inte många tior , men är värd varenda slant med planteringar.
          Jag använder det med alla fleråriga planteringar från träd till buskar och gubbar wink.gif
          Annars får man rensa ogräs och det vägrar jag göra på min trädgård.
          Det är väv + täckbark som gäller vid rabatterna och överallt annars täcker jag med klippt gräs
          = minimalt med ogräsrensning !
          Ge inte klippt gräs för jordgubbarna innan de har gett bär, då får man bara massa blad istället för bär !

Lycka till med landet!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 11:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon