Medlem
Antal inlägg: 17
Medlem nr: 21 231
Håller på att plantera en syrenhäck ca 35 meter lång längs tomtgränsen ut mot vägen. Har fått/kommer att få rotskott av nära & kära i alla de olika färgerna. Rotskotten är blandad höjd på, allt från ca 10 -40 cm höga & dom är planterade så att dom står i solen så gott som hela dagen. Några tips för hur jag ska sköta den för att den ska ta sig ordentligt, ska jag toppa den något nu i början när den rotat sig ordentligt? Hur lång tid får man räkna innan det börja se ut som en häck?
Medlem
Antal inlägg: 194
Medlem nr: 21 546
CITAT
Det skulle jag iså fall vänta med åtminstone tills häcken nått manshöjd, om det visar sig behövas då.
Jag var nog lite otydlig i mitt inlägg ovan. Jag håller mig dig Aqvakul. De rotskott jag planterade var ganska stora och jag lät dom växa ett några år på sin plats innan jag kapade den. Jag menade absolut inte att du Töjan skall kapa dina relativt nyplanterade rotskott redan nästa år eller året därpå. Du får nog vänta tills, som Akvakul säger, den ivarje fall nått manshöjd. Gör du det och sedan kapar den i knähöjd så får du bra rotskottproduktion samt bra förgrening och häcken blir tät och fin redan ifrån låg höjd.
Medlem
Antal inlägg: 17
Medlem nr: 21 231
[quote name='Monica B' date='28-05-2009, 11:40' post='1033389'] Jag var nog lite otydlig i mitt inlägg ovan. Jag håller mig dig Aqvakul. De rotskott jag planterade var ganska stora och jag lät dom växa ett några år på sin plats innan jag kapade den. Jag menade absolut inte att du Töjan skall kapa dina relativt nyplanterade rotskott redan nästa år eller året därpå. Du får nog vänta tills, som Akvakul säger, den ivarje fall nått manshöjd. Gör du det och sedan kapar den i knähöjd så får du bra rotskottproduktion samt bra förgrening och häcken blir tät och fin redan ifrån låg höjd.