CITAT (Nina K @ 30-05-2009, 00:57)

Det beror nog också på hur mycket ljus de får. Jag delade upp mina chilis (av samma sort) så att några stod i fönster och några fick stå kvar under lysrör. De i fönster blommade när de var ca 40 cm höga medan de under lysrör blev knubbigare och blommade redan vid 15 cm - men ungefär vid samma tidpunkt. Om man ser till växtens 'mognad' så är det ju ungefär lika, bara det att de i fönster fått mindre ljus och satsat på höjd i stället för bladmängd. Så jag tror inte man ska stirra sig blind på hur hög plantan är.
Vill bara tillägga att den lilla lysrörsplantan nu har 5 frukter och massor av pigga blommor medan den officiellt 'stora' fönsterplantan (söderläge) har 2 frukter och en ynklig blomma. Liten och pigg. Stor och trög. Storleken har ingen betydelse....eller hur var det nu?
Tänk på att i naturen är det ingen som går och plockar bort blomknoppar...Jag litar på att mina växter vet vad de håller på med så länge ljus- och värmeförhållanden hålls konstant för en planta. Kanske dumt

Dom står på en inglasad balkong, så ljus får dom allt. :-)
Där har dom stått i lite mer än 3 veckor innan i fönster inomhus.
Får väl hoppas på att det kommer något fastän dom är mycket mindre än dom brukar.