Medlem
Antal inlägg: 1 348
Medlem nr: 122
Nu är det den tid på året som man kan börja planera och fundera vad man skall plantera i sin trädgård till våren. Det som jag tycker är kul är lite annorlunda frukt och bär som man inte förknippar med svensk trädgårdsodling. Hittills så har jag skaffat en Frost persika och funderar på amerikanska blåbär, vinranka samt manchrisk valnöt till våren !!
Skulle uppskatta flera tips och idéer.
Trädgården ligger i Stockholm (zon II på vissa kartor, zon III på andra) södra skärgården, Lisö; vid inloppet till Söderälje, rätt så vindskyddat (men inte helt) samt växterna växer på friland.
Medlem
Antal inlägg: 5 498
Medlem nr: 20
Todeloo Cilla,
Nu pratar vi drömamr här :-) Jag har haft drömamr om okulering och testa köldhärdiga citrusar- vilket är en orsakt till att jag ju samlar lite fröplantor av poncirus trifoliata - Bernhard fnyser säkert LOL men för oss amatörer är färska frön av poncirus inget vi ramlar över och han får ju sina frysta ifrån caloforniern - P trifloatafrön förlorar ju grobarheten extremt snabbt :-/ men jag ahr itne testat - jag odlar underlaget febrilt - :-)
vanligt förr i underlagsväg var ju Seville orange - men i köldhärdighetsväg är nog poncirus överlägsen.....och det ger citrus som är långsamma ch inte ger så stora plantor med - idealiskt för små uterum :-)
Honest injun - allt jag har köpt av Bernhard är dött - pg a sköldlöss- han odlar ekologiskt och på den tiden hade jag itne kontakterna med de gifter som tar död på sköldlöss - mina plantor dog helt sonika efter ett års intensivt kämpande..... nu skulle jag ha dem rena på ett kick. tråkig erfarenhet - men det var 1999. 2000 hade vi startat åka mer på kontinentala plantskolor och hittat rätt. Har man längtat i flera år och surfat på Nätet så var det hemskt kul at kunna göra allting IRL. Nu bygger vi vinterträdgård och det blir nog en ny shoppingrunda snart igen - nu skall sköldlössen inte stoppa mig för FEM öre. men det är bra attt änna till - rött spinn och sköldlöss- skall man odla seriöst måste man kunna ta itu med dessa hemskeohyror.