En liten historia ur verkliga livet..... Jag har haft eksem (fruktansvärda sådana!) sedan jag var 13 månader gammal. Den traditionella läkekonsten gjorde inget mer för mig än att göra mig immun mot antibiotika och överkänslig mot kortison. Och när jag själv kom med egna funderingar möttes jag av ren illvilja (" Om du går till såna där homeopater ska du inte tro att du kan komma tillbaka hit igen när det går åt skogen") Däremot har en vietnamesisk "hokus-pokus-doktor" hjälpt mig så att jag idag är HELT symtomfri. Bland annat med hjälp av diet, med t.ex. kronärtskocka och styvmorsviol.
Jag tror att vad vi äter påverkar oss i allra högsta grad, och om man kan variera sin kost med annat så spelar det väl ingen större roll om man hittar det i grönsaksdisken eller i skogsbacken. Men självklart ska man veta vad man stoppar i sig - inga spindelskivlingar för min del....
Bra boktips: "Vanliga vilda växter till mat, krydda, hälso- och kroppsvård" av Pelle Holmberg (biolog/mykolog) och Marie-Louise Eklöf (fytoterapeut)
|