CITAT (RibesRubusVitis @ 01-06-2009, 15:22)

Nordica skulle definitivt trivas och ge mycket och (tycker jag) goda druvor. Den påstås klara minus 35 grader; nackdelen är att druvorna blir små och har hårda kärnor.
De båda andra är förmodligen godare, men dem har jag ingen egen erfarenhet av. Hoppas någon kan komplettera med resultat från zon 2. Fler daggblåa och härdiga, och dessutom kärnfria, är t ex Glenora och Mars.
Tack för det. Jo, jag vet att Nordica är härdig. Små druvor med hårda kärnor går tyvärr inte hem hos min fru...
Det är många olika bud från olika håll... jag har sett på ett par ställen att Glenora bör odlas i växthus? Och är inte de druvorna röda?
Jag ringde Ulriksdals trädgård och snackade med en kille i trädgården där om några olika sorter. Han var rätt säker på att Booskop Glory (zon 1-2) skulle klara sig fint mot den svängda muren. Han rekommenderade också Schuyler. Det är en klart intressant hybridsort, med söta druvor med få kärnor, och med lite bättre härdighet än BG. Men jag beställde en BG. Plus en Vanessa (röd), specad för zon 1-2, som jag tänkte ha mot österväggen. Det jag är lite osäker på är om österläget är OK, även om det är ett ljust sådant.