CITAT (Red Top @ 01-06-2009, 09:29)

Jag tar mig friheten att kapa din tråd.
Vi har oxå fått ngn sorts "vattenödlor" i vår damm. Min fråga är: hur ser salamandern ut som liten. Våra är gråbruna, smått genomskinliga. Stora som en liten skogsödla, dvs c:a 6-7 cm.
Vi har porlande vatten i dammen och de tycks inte störas av det.
Vi upptäckte dem när vi tömde dammen för att byta vatten. De verkar inte ha tagit ngn skada av vattenbytet.
Stor salamander har vi, eller har åtminstone haft, i en våtmark en bit från huset. Hanarna ser häftiga ut i brunsttider. Som små drakar med klart lysande brandgula magar.
Jag har ju inte sett dem själv ännu utan det var maken som upptäckte dem häromkvällen. Han minns sådana sedan han var liten och han beskrev dem som små drakar med lysande oranga fläckar. Så det kanske är stor salamander vi har då. Ska fota dem så snart jag får en chans.
/Nette
CITAT (KURT @ 01-06-2009, 10:44)

Salamander har svårt att överleva om det finns fisk närvarande. Norska NRK har visat en program där de söker upp alla norska arter av groddjur:
http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/350412#Alltså då blir det inga fiskar i min damm inte...
/Nette
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 01-06-2009, 21:26)

Vad roligt att ni har salamandrar i era dammar!
I förra veckan upptäckte jag att jag också har en salamander i min damm. Den höll sig snällt vid ytan ganska länge och tycktes inte ha något emot att bli fotograferad. I mars, före grodleken, rensade jag ur dammen och slängde näckrosen som hade blivit för stor för den lilla dammen. Nu finns där en ny näckros och massor av grodyngel.
[attachment=35729:Salamander1.jpg]
[attachment=35730:Salamander2.jpg]
Olle
Oj vilka fina bilder...underbart vackra djur. Hoppas även jag kan fota mina snart.
/Nette