CITAT (kloka_elin @ 02-06-2009, 19:21)

Får man lov att fulkapa tråden...?
Jag har fått lite måbärsplantor av några kamrater som ville avveckla sin häck eftersom den var gles och tråkig. Sagt och gjort, häcken grävdes upp, och eftersom vi var på semester fick den jordslås i tre veckor, men verkar ha klarat det ganska bra. Planterades för en vecka sedan på sin nya växtplats, när jag också klippte den lite planlöst. Hade tänkt att ta rätt mycket för att den skulle slippa bära så mycket bladmassa att försörja med sina stackars nyflyttade rötter, men sen blev jag ändå lite velig och feg och tog nån liten gren här och där...
För att plantorna ska bli fina tror jag att det krävs en ganska drastisk föryngringsbeskärning, de nedersta typ 30 cm av plantorna har bara grova fula pinnar och inga blad. (totalhöjd kanske 80 cm.) Det kändes dock lite drastiskt att klippa ner ALLT så att det inte finns något enda löv kvar, även om jag tror att det kommer att behövas på sikt.
Hur ska jag göra? Plantorna ser faktiskt rätt pigga ut där de står. Ska jag vänta till våren och kapa alltihop då? Eller småputsa lite efter hand?
Du har ju redan minskat bladmassan en del. Jag hade låtit de vara nu till nästa vår. Då kan du klippa ner dem rejält .
PS Glöm inte att vara generös med vatten DS
Redigerat av Aqvakul: 02-06-2009, 18:30