Så länge druvorna är söta och goda, är det ju inget problem. Den sakkunskap som man kan läsa sig till gäller mest druvor för vinframställning (alltså helst inte Himrod). Då bidrar gallringen till att få upp sockerhalten ytterligare; sockret ska upp och syran ned. Storleken på druvorna spelar ingen roll när de ändå ska pressas. De svenska handböcker som finns brukar säga EN ranka, och högst TVÅ nere i södra Sverige. I växthus kan man nog tillåta sig ytterligare någon. På en amerikansk sajt läste jag nyligen att det totala utbytet blir ungefär detsamma oavsett hur många rankor man släpper fram. (Det kan finnas skäl att ha någon i reserv, eftersom vingårdarna ofta drabbas av frostskador.) Själv tänkte jag jag spaljera mina i nord-sydlig riktning med en huvudgren åt vardera hållet. Men eftersom jag börjar med så korta avstånd, kanske jag senare måste ta bort en av grenarna eller också hela plantor. Om den aktuella sorten inte blir så yvig, kanske den kan växa omlott med nästa vinranka, men då på en högre eller lägre tråd i spaljén. Sen finns annat att kompromissa om. Om din vinranka inte växer på växthusets norra sida, kanske den skuggar andra växter som du värdesätter, t ex tomater.
Det råder en viss oklarhet i språket: En vinranka är egentligen hela plantan tills den blivit tre år och befordras till vinstock. Ofta får ranka även betyda den enskilda grenen...
|