CITAT (RibesRubusVitis @ 03-06-2009, 01:26)

På en amerikansk sajt läste jag nyligen att det totala utbytet blir ungefär detsamma oavsett hur många rankor man släpper fram.
Precis vad började misstänka! Utbytet runt 10 kg sägs ju vara tämligen typiskt för en ranka, eeh, dvs planta menar jag nu (språkförvirring var ordet; det tillhör min vardag eftersom jag jobbar med översättning).
CITAT (RibesRubusVitis)
(Det kan finnas skäl att ha någon i reserv, eftersom vingårdarna ofta drabbas av frostskador.)
Själv tänkte jag jag spaljera mina i nord-sydlig riktning med en huvudgren åt vardera hållet. Men eftersom jag börjar med så korta avstånd, kanske jag senare måste ta bort en av grenarna eller också hela plantor. Om den aktuella sorten inte blir så yvig, kanske den kan växa omlott med nästa vinranka, men då på en högre eller lägre tråd i spaljén.
Sen finns annat att kompromissa om. Om din vinranka inte växer på växthusets norra sida, kanske den skuggar andra växter som du värdesätter, t ex tomater.
I vinter kommer jag att skära ner en eller två av de fyra Himrod-rankorna. Då bör jag få plats till en sort till, kanske en mumsig Booskop Glory eller röd Suffolk Red. Växthuset är 22 kvm så det bör gå. Rankorna går från norr till söder, och på södra sidan står ett gäng slanggurka och tomater i lådor. Plus en massa krukor med chile och paprika vid västerväggen. Men jag tror att en ranka till ryms utan att den ska skugga resten för mycket.
Spännande det här. Nu ska det beställas vinrankor!