CITAT (Aqvakul @ 03-06-2009, 17:03)

Visst är det en häggmispel, men knappast en spicata (troligen en lamarckii)
Nja, jag tror nog mer på spicata. Lamarckii brukar ha mer långsträckta blad som inte är så blågröna och "kupiga". Fast 100% säker är jag inte. Det finns ju dessutom flera andra häggmispelarter som inte alltid är så lätta att skilja från varandra, i synnerhet inte om man inte vet växtsättet eller ser blommorna.
CITAT
Håller med GunnelF om att 3:an är en Brudspirea
2:an är absolut ingen murgröna. Har docj ingen aning om vad det är.
Nr 3: Brudspirea (Spiarea x arguta) har ju betydligt mer långsmala blad än busken på bilden och i så fall är det väl inte den?
http://www.findmeplants.co.uk/photo-spiraea-arguta-fl.aspx Nr 2: Jodå, det är tveklöst murgröna. Har massor av den på tomten och de "vuxna" bladen ser exakt ut så.
CITAT
7. är INTE klasespirea utan sgs garanterat rosenspirea. Klasespirea finns i end en variant.
Du kan ha rätt. Men jag är inte helt övertygad. Det finns en mängd arter, sorter och korsningar av spireor och många är knepiga att skilja från varandra. I synnerhet om man som i detta fall saknar information om växtsättet och blommorna ännu inte slagit ut. Ja, det finns bara en art (eller snarare hybrid) som kallas klasespirea (Spiarea x billardii) men dels har den åtminstone ett par sorter ('Billard' och 'Triumphants' nämns i SKUD), dels finns det flera närstående arter som kan vara svåra att skilja från klasespirean. I Nordiska Floran nämns t ex ludd-, douglas-, stor-, häck- och torpspirea.
Redigerat av Anders zon 1: 04-06-2009, 00:29