CITAT (Gossen Ruda @ 04-06-2009, 10:03)

En del av dessa förhatliga skatter går åt till att utjämna skillnaderna i inkomster. Den som på något sätt har lyckats komma över mer pengar än genomsnittet använder sen ofta dessa pengar för att klättra ännu högre upp, vilket går ut över dom som inte lyckats lika bra. Bankerna tjänar miljarder på sina kunder och mycket av dessa pengar går åt till fantasilöner åt cheferna som sen dessutom kräver fantasibonusar. Samtidigt har den normala löntagaren mindre och mindre i plånboken men sånt går inte in i skallen på dom giriga.
Det här hamnar obehagligt nära en föråldrad modell man fortfarande ser alldeles för ofta, där folket delas in i "arbetare" och "direktörer". Jag undrar var i detta system jag själv passar in. Jag skulle klassa mig som "löntagare med högre lön än genomsnittet" (civilingenjör i datasvängen, dock inte chef). Om jag lyckas lägga vantarna på en lönehöjning eller en bonus på några tusenlappar straffar staten mig genom att höja min skattesats. Ändå tjänar jag inte i närheten av så mycket som en "bankdirektör", och jag har inte direkt några miljoner på banken (snarare ett lån på sjusiffrigt belopp, precis som alla andra villaägare i min ålder).
Till skillnad från vissa låginkomsttagare går jag plus varje månad, men inte så mycket att jag skulle märkt att pengarna skulle hjälpa mig att tjäna mer pengar. Det som hjälper mig att tjäna mer pengar är de timmar jag spenderade i skolbänken, allt från läxläsning i högstadiet till föreläsningar i differentialekvationer på KTH, samt den kompetensutveckling jag får på jobbet.
Men ändå ska jag straffas med högre skattesats, och enligt vänstern borde jag inte få köpa mig sjukvård privat heller eftersom det är fel att rika direktörssvin ska kunna köpa bättre sjukvård än arbetarna som knegar i gruvan.
Jag har inget emot att betala skatt, men jag tycker inte om att folket delas in i "arbetare" och "direktörer" och att vi som bara har lite högre lön än genomsnittet blir ignorerade eller föses in bland "direktörerna" eftersom vi inte platsar bland "arbetarna".