|
jag hörde just på nyheterna att när det gäller vårdplatser har Sverige västvärldens lägsta antal per innevånare. Skola och utbildning är heller inget att skryta med, plats 18-20 bland de rika länderna och äldre omsorgen finns knappast längre. Hörde någonstans (har inte kontrollerat själv) att tio procent av Sveriges skatteintäkter går till vård, skola och omsorg, vad i all världen används resterande 90 % till. Kanske dags att skattestrejka? Gita
Skulle man påpeka var en del av dom 90% tar vägen så blir man ju lynchad så man behåller dom tankarna för sig själv
Aqvakul
03-06-2009, 20:07
CITAT (Gita @ 03-06-2009, 20:57)  jag hörde just på nyheterna att när det gäller vårdplatser har Sverige västvärldens lägsta antal per innevånare. Skola och utbildning är heller inget att skryta med, plats 18-20 bland de rika länderna och äldre omsorgen finns knappast längre. Hörde någonstans (har inte kontrollerat själv) att tio procent av Sveriges skatteintäkter går till vård, skola och omsorg, vad i all världen används resterande 90 % till. Kanske dags att skattestrejka? Gita Varför slänger du ur dig en massa påståenden, som du själv inte ens är säker på. Urtrist högerpopulism!
CITAT (Aqvakul @ 03-06-2009, 21:07)  Varför slänger du ur dig en massa påståenden, som du själv inte ens är säker på. Urtrist högerpopulism! Vilket intelligent och upplysande svar. Urtrist! Jag är fortfarande undrande och uppriktigt nyfiken över vart alla pengar går. Gita
Aqvakul
03-06-2009, 20:28
CITAT (Gita @ 03-06-2009, 21:22)  Vilket intelligent och upplysande svar. Urtrist! Jag är fortfarande undrande och uppriktigt nyfiken över vart alla pengar går. Gita Om du är uppriktigt intresserad av vart pengarna tar vägen, så föreslår jag att du använder den dator som du nu sitter vid till att utforska det. Innan man startar en diskussion så utgår man väl från någon form av faktagrund.
 och jag som håller med Gita då?? Jag är så långt ifrån högern man kan komma......hur är man vid vänsterpopulism då? Det skulle vara kul att veta, så att jag vet var jag står
För statens del är det inte så svårt att ta reda på: Statens budget 2009Du kan säkert hitta liknande siffror för din kommun och ditt landsting på deras respektive webbsidor.
Aqvakul
03-06-2009, 20:45
[attachment=35853:off_utgifter.bmp]
Siffrorna ovan är från 2006 - men det lär inte procentuellt sett förändrats nämdvärt sen dess.
Det visar iaf att en övervägande majoritet av pengarna går till skola, sjukvård, äldreomsorg och pensioner.
(Orsaken till att jag fick ett smärre utbrott är att jag tycker att det är väldigt ojust att inleda en diskussion utifrån inge eller felaktiga premisser.)
CITAT (Aqvakul @ 03-06-2009, 21:28)  Om du är uppriktigt intresserad av vart pengarna tar vägen, så föreslår jag att du använder den dator som du nu sitter vid till att utforska det. Innan man startar en diskussion så utgår man väl från någon form av faktagrund. Det vore ju fusk  Dessutom blir det ingen diskussion då juh. Och varför ta reda på saker själv när man har ett helt forum att fråga, det finns alltid nån lättlurad stackare som kan ta reda på sakerna åt dig...
Gunilla T
03-06-2009, 20:57
Stolpskott Gita?
Är man tvungen att googla för att få svar på vad höger och vänsterpopulism innebär??
CITAT (Pia L @ 03-06-2009, 22:00)  Är man tvungen att googla för att få svar på vad höger och vänsterpopulism innebär?? näe jag vet det ändå, men googla på du.
DU ja....du skulle inte kunna tänka dig att dela med dig av dina kunnskaper i ämnet??
CITAT (Gunilla T @ 03-06-2009, 21:57)  Stolpskott Gita? .....du kanske borde vara i närheten av att träffa bollen innan du ger dig på andra,Gunilla. Jag tyckte bara att de uppgifter jag just hörde på nyheterna om antalet vårdplatser per person i Sverigie skulle vara anledning till en intressant debatt. Eftersom jag inte deltar särskilt ofta här längre, hade jag glömt att debattklimatet är lite inskränkt och speciellt på detta forum. Hade förväntat mig intressanta svar och inlägg istället för de meningslösheter ni orkat kräka ur er. Gita
Aqvakul
03-06-2009, 21:28
CITAT (Gita @ 03-06-2009, 22:15)  .....du kanske borde vara i närheten av att träffa bollen innan du ger dig på andra,Gunilla. Jag tyckte bara att de uppgifter jag just hörde på nyheterna om antalet vårdplatser per person i Sverigie skulle vara anledning till en intressant debatt. Eftersom jag inte deltar särskilt ofta här längre, hade jag glömt att debattklimatet är lite inskränkt och speciellt på detta forum. Hade förväntat mig intressanta svar och inlägg istället för de meningslösheter ni orkat kräka ur er. Gita Den som startar en debatt utifrån hörsägen och sen får mothugg och därefter börjar prata om inskränkt debattklimat och att andra kräker ur sig saker, har tyvärr mist min respekt.
Lilla Birka
03-06-2009, 21:34
Men himmel vad ni är trevliga mot varandra! Nu ser jag att jag inte missat något väsentligt genom att inte gå in på det här forumet på länge!
CITAT (Aqvakul @ 03-06-2009, 22:28)  Den som startar en debatt utifrån hörsägen och sen får mothugg och därefter börjar prata om inskränkt debattklimat och att andra kräker ur sig saker, har tyvärr mist min respekt. jo,jag har förstått att du har problem att respektera det/den som inte passar in i ditt ganska snäva synsätt. Inskränkt och fantasilöst skulle jag säga, men problemet är ditt, jag klarar mig alldeles utmärkt utan din respekt. Tycker fortfarande att ämnet som sådant borde kunna vara utgångspunkt för en intressant debatt! Gita P.s Antar att "högerpopulist" är avsett att vara ett skällsord, ungefär som betonghäck.D.s
Huggorm
03-06-2009, 21:42
Den överlägste största delen i diagrammet är ju "socialt skydd" med 43%. Vad ingår där som är så ohemult dyrt? Äldrevård, socialbidrag och pensioner?
Gita : Jo, det har väl uppfattat det som jag med, men syftar det på politiska åsikter eller är det bara något som en del vräker ur sig, och finns det då även VÄNSTERpopulism också?
Men dom frågorna får jag nog obesvarade innan sänggåendet nu
CITAT (Huggorm @ 03-06-2009, 22:42)  Den överlägste största delen i diagrammet är ju "socialt skydd" med 43%. Vad ingår där som är så ohemult dyrt? Äldrevård, socialbidrag och pensioner? men pensioner är väl till största del självfinansierade? Ja, kanske inte Anitra Steens , men när det gäller oss vanliga dödliga så betalar vi/arbetsgivaren en ganska stor pensionsavgift. Gita
Huggorm
03-06-2009, 21:48
Vad består i såna fall denna post av, den upptar ju nästan hälften av de sammanlagda offentliga utgifterna?
Det här kunde ha blivit en intressant diskussion.  Kanske kan bli det fortfarande om dom som tycker tråden var dålig lämnar den.
Huggorm
03-06-2009, 22:31
Det är ett i allra högsta grad viktigt ämne. Folk kan sitta i dagar och jämföra priser på saker och ting, för att spara några enstaka kronor. Men när det gäller inkomstskatten, som är fruktansvärt mycket pengar, så bryr vi oss inte ett dugg på vad den används till
*Stintan*
03-06-2009, 23:48
CITAT (Rose @ 03-06-2009, 23:28)  Det här kunde ha blivit en intressant diskussion.  Kanske kan bli det fortfarande om dom som tycker tråden var dålig lämnar den.  Kan inte annat än hålla med. Jag tycker verkligen att frågan "vart tar pengarna vägen" är befogad. Den frågan behöver man banne mig inte vara någon populist åt varken det ena eller andra hållet för att ställa.
Aqvakul
04-06-2009, 06:16
CITAT (Rose @ 03-06-2009, 23:28)  Det här kunde ha blivit en intressant diskussion.  Kanske kan bli det fortfarande om dom som tycker tråden var dålig lämnar den. Det är inget fel att diskutera skatterna, tvärtom! Men att börja en diskussion med helt galna faktauppgifter och insinuationer om att 90% går till onyttighter är populism = ett grovt förenklat och lättköpt resonemang. Den politiska högerns absolut populäraste resonemang är att vi betalar för mycket i skatt och att alla klarar sig bättre på egen hand utan offentligt stöd. Det kallar jag "högerpopulism". "Vänsterpopulism" kan handla om att man hävdar att alla arbetsgivare suger ut arbetarna eller att den nuvarande regeringen skiter i alla fattiga och arbetslösa. Om man vill ha en sansad diskussion så får man stå för en sansad och saklig inledning.
*Stintan*
04-06-2009, 07:55
CITAT (Aqvakul @ 04-06-2009, 07:16)  Det är inget fel att diskutera skatterna, tvärtom! Men att börja en diskussion med helt galna faktauppgifter och insinuationer om att 90% går till onyttighter är populism = ett grovt förenklat och lättköpt resonemang. Den politiska högerns absolut populäraste resonemang är att vi betalar för mycket i skatt och att alla klarar sig bättre på egen hand utan offentligt stöd. Det kallar jag "högerpopulism". "Vänsterpopulism" kan handla om att man hävdar att alla arbetsgivare suger ut arbetarna eller att den nuvarande regeringen skiter i alla fattiga och arbetslösa. Om man vill ha en sansad diskussion så får man stå för en sansad och saklig inledning. Kan du förklara för mig som antagligen måste ha gravt synfel var sjutton du läser in allt det du påstår om Gitas inledande inlägg? Du verkar bara läsa det du själv vill se och varför i hela världen är detta så känsligt för dig? Har du någon sorts ensamrätt av hur inlägg ska tolkas? Ibland är du bara för mycket Aquakul när du förstör istället för tillför. Vad jag vet så är det varken din eller någon annan odlaits uppgift att bestämma vilka frågor som får ställas och hur de ska utformas här på forumet.
Aqvakul
04-06-2009, 08:09
CITAT (*Stintan* @ 04-06-2009, 08:55)  Kan du förklara för mig som antagligen måste ha gravt synfel var sjutton du läser in allt det du påstår om Gitas inledande inlägg? Du verkar bara läsa det du själv vill se och varför i hela världen är detta så känsligt för dig? Har du någon sorts ensamrätt av hur inlägg ska tolkas? Ibland är du bara för mycket Aquakul när du förstör istället för tillför. Vad jag vet så är det varken din eller någon annan odlaits uppgift att bestämma vilka frågor som får ställas och hur de ska utformas här på forumet. Nu blev du väldigt personlig, vilket jag försökt att undvika. Jag har precis som du en rätt att uttrycka min åsikt. Du brukar ju dessutom tycka att det är OK med ett tufft debattklimat. Möjligen är jag lite extrakänslig när det gäller att hantera samhällsfrågor, eftersom det är min profession att lära ut just detta.
Aqvakul : Tack för beskrivningen av vad höger respektive vänsterpopulism innebär, då kommer jag aldrig att kunna klassas som högerpopulist, förutom att jag tycker att vi betalar åt h-vete för mycket skatter.
Aqvakul
04-06-2009, 08:20
CITAT (Pia L @ 04-06-2009, 09:16)  Aqvakul : Tack för beskrivningen av vad höger respektive vänsterpopulism innebär, då kommer jag aldrig att kunna klassas som högerpopulist, förutom att jag tycker att vi betalar åt h-vete för mycket skatter. Ingen tycker väl att han/hon betalar för lite precis...
CITAT (*Stintan* @ 04-06-2009, 08:55)  Ibland är du bara för mycket Aquakul när du förstör istället för tillför. Vad jag vet så är det varken din eller någon annan odlaits uppgift att bestämma vilka frågor som får ställas och hur de ska utformas här på forumet. Gamla tiders skollärarementalitet kanske, genast mästra elever som vågar sig på att ifrågasätta, men Aquakul, den pedagogiken var ju omodern redan på 60-talet när jag gick i skolan. Jag undrar också vad det populistiska ligger i att påstå att Sverige har världens högsta skattetryck, finns det något land som har högre? Vilket i så fall? Kanske magistern också kan förklara hur det kommer sig att äldreomsorg/vård blivit förvaring i väntan på döden, där man som gammal får vara glad om man kommer utanför huset en gång per år, du kanske också kan förklara varför vi har en skola i upplösning, varför läraryrket blivit både lågstatus och låglöneyrke. Eftersom vi betalar världens högsta skatter bode vu väl rimligen ha världens bästa samhällsservice, kan du hävda att vi har det.? Gita
Aqvakul
04-06-2009, 08:37
CITAT (Gita @ 04-06-2009, 09:26)  Gamla tiders skollärarementalitet kanske, genast mästra elever som vågar sig på att ifrågasätta, men Aquakul, den pedagogiken var ju omodern redan på 60-talet när jag gick i skolan. Jag undrar också vad det populistiska ligger i att påstå att Sverige har världens högsta skattetryck, finns det något land som har högre? Vilket i så fall? Kanske magistern också kan förklara hur det kommer sig att äldreomsorg/vård blivit förvaring i väntan på döden, där man som gammal får vara glad om man kommer utanför huset en gång per år, du kanske också kan förklara varför vi har en skola i upplösning, varför läraryrket blivit både lågstatus och låglöneyrke. Eftersom vi betalar världens högsta skatter bode vu väl rimligen ha världens bästa samhällsservice, kan du hävda att vi har det.? Gita Jag mästrar aldrig några elever. Däremot anser jag att man ska diskutera utifrån fakta. Danmark har högre skattetryck än Sverige. När det gäller samhällsservicen så finns det massor att förbättra. Ingen kan vara nöjd med hur äldreomsorgen och tillgängligheten i sjukvården fungerar. Tyvärr är det mycket lättare att hitta problem och fel än att komma på bra lösningar. Ju fler som bidrar med konstruktiv kritik, desto bättre.
Gossen Ruda
04-06-2009, 09:03
En del av dessa förhatliga skatter går åt till att utjämna skillnaderna i inkomster. Den som på något sätt har lyckats komma över mer pengar än genomsnittet använder sen ofta dessa pengar för att klättra ännu högre upp, vilket går ut över dom som inte lyckats lika bra. Bankerna tjänar miljarder på sina kunder och mycket av dessa pengar går åt till fantasilöner åt cheferna som sen dessutom kräver fantasibonusar. Samtidigt har den normala löntagaren mindre och mindre i plånboken men sånt går inte in i skallen på dom giriga. En annan sak är att många inte har arbete och därför på något sätt måste få inkomster vilket skattebetalarna får stå för. Tyvärr är det en obehaglig sanning att arbete saknas åt en stor del av befolkningen och det är inte deras fel. Förmodligen skulle alla i detta landet ha det bra om man kunde slippa dom giriga högst upp.
CITAT (noora @ 03-06-2009, 20:39)  För statens del är det inte så svårt att ta reda på: Statens budget 2009Du kan säkert hitta liknande siffror för din kommun och ditt landsting på deras respektive webbsidor. Naturligtvis kan man hitta det, de flesta kommuner redovisar det mycket tydligt: http://www.kristianstad.se/upload/%C3%96ve...2007/sid_07.pdf
*Stintan*
04-06-2009, 09:15
CITAT (Aqvakul @ 04-06-2009, 09:09)  Nu blev du väldigt personlig, vilket jag försökt att undvika.
Jag har precis som du en rätt att uttrycka min åsikt. Du brukar ju dessutom tycka att det är OK med ett tufft debattklimat.
Möjligen är jag lite extrakänslig när det gäller att hantera samhällsfrågor, eftersom det är min profession att lära ut just detta. I så fall misslyckades du kapitalt med det undvikandet."När det gäller samhällsservicen så finns det massor att förbättra. Ingen kan vara nöjd med hur äldreomsorgen och tillgängligheten i sjukvården fungerar. Tyvärr är det mycket lättare att hitta problem och fel än att komma på bra lösningar. Ju fler som bidrar med konstruktiv kritik, desto bättre." Ja det har faktiskt bara blivit sämre och sämre på det området sedan mitten på 70-talet då vi hade en betydligt humanare äldreomsorg. Se bara hur hemtjänsten fungerar. Inte något som ens är värt namnet utan snarare något som är till för att diverse människor ska få lön utan att göra ett vettigt handtag. Och då skyller jag inte på hemtjänstpersonalen utan på de regler som gäller numera. Tyvärr ser det likadant ut inom fler områden där jobben verkar mer till för dom anställda än för brukarna. Varför inte titta lite i backspegeln och se vad det är för misstag man gjort?
Aqvakul
04-06-2009, 09:37
CITAT (*Stintan* @ 04-06-2009, 10:15)  Ja det har faktiskt bara blivit sämre och sämre på det området sedan mitten på 70-talet då vi hade en betydligt humanare äldreomsorg. Se bara hur hemtjänsten fungerar. Inte något som ens är värt namnet utan snarare något som är till för att diverse människor ska få lön utan att göra ett vettigt handtag. Och då skyller jag inte på hemtjänstpersonalen utan på de regler som gäller numera. Tyvärr ser det likadant ut inom fler områden där jobben verkar mer till för dom anställda än för brukarna. Varför inte titta lite i backspegeln och se vad det är för misstag man gjort? Intressant! Kan du berätta lite mer utförligt hur du menar?
CITAT (Gossen Ruda @ 04-06-2009, 10:03)  En del av dessa förhatliga skatter går åt till att utjämna skillnaderna i inkomster. Den som på något sätt har lyckats komma över mer pengar än genomsnittet använder sen ofta dessa pengar för att klättra ännu högre upp, vilket går ut över dom som inte lyckats lika bra. Bankerna tjänar miljarder på sina kunder och mycket av dessa pengar går åt till fantasilöner åt cheferna som sen dessutom kräver fantasibonusar. Samtidigt har den normala löntagaren mindre och mindre i plånboken men sånt går inte in i skallen på dom giriga. Det här hamnar obehagligt nära en föråldrad modell man fortfarande ser alldeles för ofta, där folket delas in i "arbetare" och "direktörer". Jag undrar var i detta system jag själv passar in. Jag skulle klassa mig som "löntagare med högre lön än genomsnittet" (civilingenjör i datasvängen, dock inte chef). Om jag lyckas lägga vantarna på en lönehöjning eller en bonus på några tusenlappar straffar staten mig genom att höja min skattesats. Ändå tjänar jag inte i närheten av så mycket som en "bankdirektör", och jag har inte direkt några miljoner på banken (snarare ett lån på sjusiffrigt belopp, precis som alla andra villaägare i min ålder). Till skillnad från vissa låginkomsttagare går jag plus varje månad, men inte så mycket att jag skulle märkt att pengarna skulle hjälpa mig att tjäna mer pengar. Det som hjälper mig att tjäna mer pengar är de timmar jag spenderade i skolbänken, allt från läxläsning i högstadiet till föreläsningar i differentialekvationer på KTH, samt den kompetensutveckling jag får på jobbet. Men ändå ska jag straffas med högre skattesats, och enligt vänstern borde jag inte få köpa mig sjukvård privat heller eftersom det är fel att rika direktörssvin ska kunna köpa bättre sjukvård än arbetarna som knegar i gruvan. Jag har inget emot att betala skatt, men jag tycker inte om att folket delas in i "arbetare" och "direktörer" och att vi som bara har lite högre lön än genomsnittet blir ignorerade eller föses in bland "direktörerna" eftersom vi inte platsar bland "arbetarna".
herkules
04-06-2009, 10:04
CITAT (Gossen Ruda @ 04-06-2009, 10:03)  En del av dessa förhatliga skatter går åt till att utjämna skillnaderna i inkomster. Den som på något sätt har lyckats komma över mer pengar än genomsnittet använder sen ofta dessa pengar för att klättra ännu högre upp, vilket går ut över dom som inte lyckats lika bra. Bankerna tjänar miljarder på sina kunder och mycket av dessa pengar går åt till fantasilöner åt cheferna som sen dessutom kräver fantasibonusar. Samtidigt har den normala löntagaren mindre och mindre i plånboken men sånt går inte in i skallen på dom giriga. En annan sak är att många inte har arbete och därför på något sätt måste få inkomster vilket skattebetalarna får stå för. Tyvärr är det en obehaglig sanning att arbete saknas åt en stor del av befolkningen och det är inte deras fel. Förmodligen skulle alla i detta landet ha det bra om man kunde slippa dom giriga högst upp.
Huggorm
04-06-2009, 10:08
I Sverige är det gratis att studera. De som anser sig tjäna för dåligt med pengar kan sätta sig i skolbänken, och genomföra de studier de av någon anledning hoppade över i ungdomen. Men det är för de flesta för jobbigt, det är lättare att klaga över hur orättvist det är att andra tjänar mer än dom själva. Sedan finns det dom som studerar till låglöneyrken. Alla vet att sjuksköterskor tjänar relativt dåligt i förhållande till studieinsatsen. Ändå väljer folk denna inriktning, och sedan gråter dom ut i media. Är det verkligen rimligt att gnälla när man själv gjort sina val i livet, och dessutom kan göra om dom om man anser det värt priset? CITAT (Gossen Ruda @ 04-06-2009, 10:03)  Förmodligen skulle alla i detta landet ha det bra om man kunde slippa dom giriga högst upp. Antalet rika, giriga direktörer är minimalt. Om man tog ifrån dom den del av lönen som kan anses oskäligt hög och delade ut jämnt över resten av befolkningen, så skulle det inte bli stora slanten. Därför tycker jag det är fel att hålla på och koncentrera sig på detta hela tiden, det finns så mycket andra samhällsproblem som faktiskt skulle ge resultat om man löste dom.
CITAT (*Stintan* @ 04-06-2009, 09:15)  I så fall misslyckades du kapitalt med det undvikandet.
"När det gäller samhällsservicen så finns det massor att förbättra. Ingen kan vara nöjd med hur äldreomsorgen och tillgängligheten i sjukvården fungerar. Tyvärr är det mycket lättare att hitta problem och fel än att komma på bra lösningar. Ju fler som bidrar med konstruktiv kritik, desto bättre."
Ja det har faktiskt bara blivit sämre och sämre på det området sedan mitten på 70-talet då vi hade en betydligt humanare äldreomsorg. Se bara hur hemtjänsten fungerar. Inte något som ens är värt namnet utan snarare något som är till för att diverse människor ska få lön utan att göra ett vettigt handtag. Och då skyller jag inte på hemtjänstpersonalen utan på de regler som gäller numera. Tyvärr ser det likadant ut inom fler områden där jobben verkar mer till för dom anställda än för brukarna. Varför inte titta lite i backspegeln och se vad det är för misstag man gjort? De främsta anledningarna till att hemtjänsten ser annorlunda ut i dag, jämfört med för 30 år sedan är nog att vi har mångdubbelt fler äldre idag, och eftersom vi blir allt äldre så är också vårdbehovet mycket större för de flesta. Dessutom har vi ju idag ett system där alla individer är "kunder", oavsett om hemtjänsten sköts av privata eller kommunalt anställda, så betraktas numera allt från ett ekonomiskt perspektiv. Då gör man inte mera än det kan är absolut tvungen att göra.
*Stintan*
04-06-2009, 10:20
CITAT (Aqvakul @ 04-06-2009, 10:37)  Intressant! Kan du berätta lite mer utförligt hur du menar? Ja du som är bra på att Googla fram saker kanske kan hitta befattningsbeskrivningar från 70-talet för hemtjänstpersonal (hemvårdare/hemsamariter hette det) och jämföra med dagens.
Solstorm
04-06-2009, 10:37
CITAT (Gita @ 03-06-2009, 20:57)  jag hörde just på nyheterna att när det gäller vårdplatser har Sverige västvärldens lägsta antal per innevånare. Skola och utbildning är heller inget att skryta med, plats 18-20 bland de rika länderna och äldre omsorgen finns knappast längre. Hörde någonstans (har inte kontrollerat själv) att tio procent av Sveriges skatteintäkter går till vård, skola och omsorg, vad i all världen används resterande 90 % till. Kanske dags att skattestrejka? Gita Jag räknar mig inte som någon högermänniska men jag är mycket kritisk till hur våra skattepengar används. Vad skulle kunna vara viktigare än sjukvård och äldreomsorg? Det är ju de svagaste i samhället som pengarna ska gå till först och främst. Att skolan i Sverige har tappat stort mot omvärlden är heller ingen nyhet. Tyvärr så saknas det många gånger ansvar hos dem som handskas med våra skattepengar. Kommunerna har ju sjabblat mycket då det gäller att köpa och sälja mark och gjort riktigt dåliga affärer. Några hundratusen rinner iväg i onödan här, och några hundra tusen rinner iväg där. Jag saknar ett personligt ansvar när det gäller att kostnader och anbud för olika projekt (väg och husbygge tex) hålls. Man tar in anbud och beräknar kostnader för vad olika projekt ska kosta. Hur ofta stämmer de beräknade kostnaderna? Man kan utgå från att allt kommer att kosta 150% av beräknade kostnader. Det har ju visat sig att kommunerna ofta är riktigt dåliga på rekrytering av chefer. Hur många har man inte köpt loss som sitter på fantasilöner i långa tider? Någonstans så måste man sätta ett personligt ansvar för hur pengarna används. Om någon sjabblar bort massa skattepengar så ska det på något sätt vara en black om foten för dem i deras framtida karriär och lön. Ringholm vår socialdemokratiske finansminister tog regeringsplanet för 150 000 för att se på någon idrottsmatch. Nog borde han ha betalat tillbaka de pengarna. När han skattefuskade som kassör för någon idrottsförening så borde han ha kastats ut från politiken med huvudet före. Men han blev väl idrottsminister istället. Vad ger det för signaler till andra människor? Jag saknar ett personligt ansvar. Stintan skrev: CITAT Ja det har faktiskt bara blivit sämre och sämre på det området sedan mitten på 70-talet då vi hade en betydligt humanare äldreomsorg. Se bara hur hemtjänsten fungerar. Inte något som ens är värt namnet utan snarare något som är till för att diverse människor ska få lön utan att göra ett vettigt handtag. Och då skyller jag inte på hemtjänstpersonalen utan på de regler som gäller numera. Tyvärr ser det likadant ut inom fler områden där jobben verkar mer till för dom anställda än för brukarna. Varför inte titta lite i backspegeln och se vad det är för misstag man gjort? Aqvakul: CITAT Intressant! Kan du berätta lite mer utförligt hur du menar? Jag tror inte att det är okänt för någon utav oss hur äldreomsorgen har försämrats. På sjuttiotalet fanns det ålderdomshem för den som ville dit. När det började bli för tungt att laga mat och städa och sköta hushållet åt sig själv och de gamla ville komma någonstans där de fick hjälp med sådant, kunde träffa jämnåriga och gamla kompisar, det fanns en arbetsterapi med sysselsättning och gemensamma aktiviteter för de gamla. Nu så är det långa köer av gamla som bönar och ber om att få komma någonstans men det får de inte. Det finns gamla som ligger ensamna hemma och sängbundna, hemtjänsten kommer några gånger om dagen, övig tid är de ensamna och övergivna. Hjälpen till de gamla liknar alltmer vård i livets slutskede. Detta är riktigt skamligt och där är alla politiker från yttersta vänster till yttersta höger ansvariga. Det har varit enbart försämringar för våra äldsta sedan 70-talet oavsett vilken regering som har suttit vid makten. Jag känner några som har arbetat inom hemtjänsten i många år. De sörjer också över försämringarna. De får inte längre hjälpa till där behovet finns så som de fick förr.
Solstorm
04-06-2009, 10:51
Sverige är ju en nettobetalare till EU. 20 miljarder om året. Vad kostar den idiotiska flytten till Strasburg?
Junilistan vill halver avgiften till EU.
AnneMysan
04-06-2009, 10:52
Håller med om det mesta ni skriver och det är skamligt hur många gamla har det idag. Drogas ner för att bli "lugna" och inte ens får komma ut, på flera veckor / månader. Bort med drogerna och in med mer personal, socialt liv, för gamlingarna, så blir dom nog både friskare och piggare.
MEN sen finns det ju de som inte alls vill in på något "hem". Hur sjuka dom än är. Dementa, sängliggande mm, som inte ens kan klara något av det vardagliga. Men ska bo kvar där dom bor. Ute på landsbygden, där en släktíng jobbar inom hemtjänsten, får dom ibland köra 1-5 mil bara för att kolla personen. Efter ett larm kan det bli många resor fram o tillbaka. Att sen både hemsjukvården och hemtjänsten åker till samma person, blir ju extra kostnader. Bara för att hemtjänsten inte FÅR göra något som har med sjukvård att göra. Hur enkelt det än är.
*Stintan*
04-06-2009, 10:56
Tack Solstorm, precis det jag menar.
P.S. Vår nuvarande finansminister gillar att flyga regeringsplanet till Skavsta för då får han närmare hem.
Tycker inte det är så svårt att gissa vart pengarna tar vägen igentligen. Finns det något inom samhällssektorn, vi betalar fullt ut? Det mesta är subventionerat, och sociala sektorn består av betydligt mera än äldrevård, skola och barnomsorg.Hela rättsväsendet betalas med skattemedel, Allt flera ensamstående föräldrar som får bidragsförskott, då den andra föräldern saknar tillräcklig inkomst.
Sedan har vi alla fantasilöner, bonusar, och fria resor inom regering och riksdag, som kostar. Kungahuset är inte billigt att driva runt, även om jag är royalist.
Det finns inte mycket som inte är skattefinansierat, och räker inte det, så ska Sverie också hålla mindre bemedlade länder under armarna med låneeftergifter och pengar till konkursbanker, samt en viss procent av BNP som går till U-hjälp.
Finns massor, om man bara tänker efter lite.
stavar som en kratta.
CITAT (*Stintan* @ 04-06-2009, 11:56)  P.S. Vår nuvarande finansminister gillar att flyga regeringsplanet till Skavsta för då får han närmare hem. Från Arlanda då eller?
Aqvakul
04-06-2009, 12:13
Faktum är att skattetrycket inte har stigit utan snarare sjunkit...
Kanske vi skulle behöva höja skatten för att klara äldreomsorgen...
[attachment=35876:skattetryck.bmp]
Solstorm
04-06-2009, 12:17
Jag tycker inte att skattetrycket ska höjas, sjuk och äldreomsorgen ska komma i första hand ändå. Vi skulle spara mycket pengar om man fick bort sjabblet med pengarna och krävde mer ansvar av dem som handhar pengarna.
*Stintan*
04-06-2009, 12:41
CITAT (Anma @ 04-06-2009, 13:06)  Från Arlanda då eller? Tja det är nog lite överalltifrån. Tror inte bara det är skvaller och vet inte om han bättrat sig efter kritiken. Finns en del att läsa, bl.a. detta Om Anders Borgs flygresor
andersen
04-06-2009, 14:47
Helt klart så är det för lågt skattetryck,den nya regeringen har sängt skatten för mycket, jag tror att om folk fick klart försig att det blir sämre omsorg både för barn och gammla med lägre skatter, så väljs det en ny regering nästa gång det är val, det som är svårt är att gå till val med höjda skatter det brukar inte vara populärt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|