CITAT (Gita @ 03-06-2009, 20:57)

jag hörde just på nyheterna att när det gäller vårdplatser har Sverige västvärldens lägsta antal per innevånare.
Skola och utbildning är heller inget att skryta med, plats 18-20 bland de rika länderna och äldre omsorgen finns knappast längre. Hörde någonstans (har inte kontrollerat själv) att tio procent av Sveriges skatteintäkter går till vård, skola och omsorg, vad i all världen används resterande 90 % till. Kanske dags att skattestrejka?
Gita
Jag räknar mig inte som någon högermänniska men jag är mycket kritisk till hur våra skattepengar används.
Vad skulle kunna vara viktigare än sjukvård och äldreomsorg? Det är ju de svagaste i samhället som pengarna ska gå till först och främst. Att skolan i Sverige har tappat stort mot omvärlden är heller ingen nyhet.
Tyvärr så saknas det många gånger ansvar hos dem som handskas med våra skattepengar. Kommunerna har ju sjabblat mycket då det gäller att köpa och sälja mark och gjort riktigt dåliga affärer. Några hundratusen rinner iväg i onödan här, och några hundra tusen rinner iväg där. Jag saknar ett personligt ansvar när det gäller att kostnader och anbud för olika projekt (väg och husbygge tex) hålls. Man tar in anbud och beräknar kostnader för vad olika projekt ska kosta. Hur ofta stämmer de beräknade kostnaderna? Man kan utgå från att allt kommer att kosta 150% av beräknade kostnader. Det har ju visat sig att kommunerna ofta är riktigt dåliga på rekrytering av chefer. Hur många har man inte köpt loss som sitter på fantasilöner i långa tider?
Någonstans så måste man sätta ett personligt ansvar för hur pengarna används. Om någon sjabblar bort massa skattepengar så ska det på något sätt vara en black om foten för dem i deras framtida karriär och lön.
Ringholm vår socialdemokratiske finansminister tog regeringsplanet för 150 000 för att se på någon idrottsmatch. Nog borde han ha betalat tillbaka de pengarna. När han skattefuskade som kassör för någon idrottsförening så borde han ha kastats ut från politiken med huvudet före. Men han blev väl idrottsminister istället. Vad ger det för signaler till andra människor? Jag saknar ett personligt ansvar.
Stintan skrev:
CITAT
Ja det har faktiskt bara blivit sämre och sämre på det området sedan mitten på 70-talet då vi hade en betydligt humanare äldreomsorg. Se bara hur hemtjänsten fungerar. Inte något som ens är värt namnet utan snarare något som är till för att diverse människor ska få lön utan att göra ett vettigt handtag. Och då skyller jag inte på hemtjänstpersonalen utan på de regler som gäller numera. Tyvärr ser det likadant ut inom fler områden där jobben verkar mer till för dom anställda än för brukarna. Varför inte titta lite i backspegeln och se vad det är för misstag man gjort?
Aqvakul:
CITAT
Intressant! Kan du berätta lite mer utförligt hur du menar?
Jag tror inte att det är okänt för någon utav oss hur äldreomsorgen har försämrats. På sjuttiotalet fanns det ålderdomshem för den som ville dit. När det började bli för tungt att laga mat och städa och sköta hushållet åt sig själv och de gamla ville komma någonstans där de fick hjälp med sådant, kunde träffa jämnåriga och gamla kompisar, det fanns en arbetsterapi med sysselsättning och gemensamma aktiviteter för de gamla.
Nu så är det långa köer av gamla som bönar och ber om att få komma någonstans men det får de inte. Det finns gamla som ligger ensamna hemma och sängbundna, hemtjänsten kommer några gånger om dagen, övig tid är de ensamna och övergivna.
Hjälpen till de gamla liknar alltmer vård i livets slutskede. Detta är riktigt skamligt och där är alla politiker från yttersta vänster till yttersta höger ansvariga. Det har varit enbart försämringar för våra äldsta sedan 70-talet oavsett vilken regering som har suttit vid makten.
Jag känner några som har arbetat inom hemtjänsten i många år. De sörjer också över försämringarna. De får inte längre hjälpa till där behovet finns så som de fick förr.