CITAT (noora @ 03-06-2009, 18:05)

Enligt naturvårdsverket kan det vara okej att plocka mossa:
"Mossor och lavar finns inte med i lagtexten, men får antagligen plockas - dock inte i stora mängder och till försäljning." -
KällaUnderbart när folk skriver som det är och dessutom berättar vad de fått det ifrån.
Förresten är allemansrätten mycket diffus. Själv anser jag att rätten att plocka saker till husbehov i naturen är en självklarhet, om man inte märkbart förändrar naturen genom att göra så. Att en markägare, eller en förfader till en markägare betalat XX kronor för att kunna besluta över den marken kan jag gå med på när det gäller större projekt som att bygga hus eller utvinna råvaror, i enighet med statens riktlinjer. Men om nån anser sig ha rätt att bestämma om jag får ha min hund lös, eller plocka mossa, bär, nässlor eller vackra stenar, så kommer jag helt sonika strunta i det. Visst personligt handlingutrymme i vår gemensamma svenska natur har vi alla rätt till, dels enligt svensk lag, och om den svenska lagen skulle svika oss, så i alla fall genom en moralisk rätt, och om någon inte håller med mig om moralen så återstår i alla fall praktiken; ingen sansad person skulle springa runt i skogen och hindra folk från att plocka lite mossa.
Ojojoj, nu blir väl regelivrarna tokiga.. men jag kan verkligen inte låta bli att påpeka det här.