CITAT (mimmi 1 @ 24-08-2008, 19:01)

Men.. det finns BÅDE bienner (tvååriga) OCH perenner.... av stockrosor...
Själv skulle jag satsa på perenna stockrosor, eftersom det finns båda sorterna, förstår jag inte riktigt varför man köper bienner??
Bland de perenna arterna av stockros finns inte samma mångfald av färg och form. Jag tror inte jag sett någon dubbel variant t ex. Och färgmässigt finns några gula arter och någon rosa/lila. Som jag känner till i allafall. Dessutom är de inte ens särskilt perenna här hos mig i zon 5...
De tvååriga (bienna) kan, i södra Sverige i allafall, blomma något mer än en sommar om man inte låter den gå i frö. Annars är det så varje år som gäller. På så sätt har man alltid några som ska blomma och några som bara utvecklar bladrosetter.
Någon självsådd har jag dessvärre inte fått här hos mig, men i bättre zon är det ingen ovanlighet alls. Här hinner fröerna inte mogna före hösten ens på de förkultiverade plantorna. Om man sår riktigt tidigt och tidiga sorter blommar dem redan första sommaren. Fast det blir ganska sent ändå här hos mig och de blir inte så pampiga som de som odlas som tvååringar "ska" göras.