CITAT (Anic @ 04-06-2009, 08:42)

Nu har jag äntligen kommit gång och köpt ett gäng kryddor
mina svar
1 om min utvalda plats är lämplig, har blivit inspirerad här för nångra år sedan då någon hade gjort en pyramid av pallkragar, så det har jag med, det är rätt mkt sol hela dagen, lite skugga på morgonen och ev lite sent på kvällen, och det kan vara lite blåsigt. Vi bor på gränsen mellan zon 3-4det läget ska nog funka bra, ge ''medelhavs'' kryddorna väldräneradjord. lite skugga gör inte så mycket. men medelhavskryddorna är bättre om du plantera åt sydhållet av pyramiden.
2 ena sidan av pyramiden får ju lite skugga av sig själv, kanske finns nån sort som trivs mer på den skuggigare eller ljusa sidan? den "skuggigare sidan är å andra sidan den sida som är i lä från blåsten.på skuggsidan passar Myntorna.
3 om alla är perenna (fick det intycket av försäljaren, men har för mig att rosmarin och annanassalvia inte är frostålig), man kanske ska ta in vissa inomhus eller i växthuset under vinterns, eller ksnska vissa borde stå i växthuset året runtThymus Citr - härdig i rätt jord och läge Thymus Vulgaris - härdig i rätt jord och läge
Thymus Silver Queen - samma där
Salvia Offencinalis - den röda och gröna är härdigast, dom brokbladiga är känsliga och tas in efter det varit sådär -5c -8c och övervintras inne kallt ca 0c +10c och extra ljust.
Annassalvia - tas in innan frosten, övervintras i en temp på +5c +15c och ljust.
Mentha - härdig.
Melissa Offencinalis - härdig.
Artemisia Dracunulus - härdig, oftast säljs rysk ändå. du känner på smaken.
Rosmarin - tas in efter dom det varit ca -5c -8c och övervintra sedan inne kallt och ljust. alltså som salvian. håll dom bägge lätt fuktiga längst nere bland rötterna under vintern.
Kattmynta - härdig i rätt jord och läge.
4 Om det går att plantera alla sorter tillsammans bredvid varanda eller om vissa inte trivs med varandraSalvia, Timjan, Rosmarin, kattmynta - vill ha väldräneradjord i ett soligt och varmt läge.
Melissa, Mynta, Annassalvia, Dragon - vill ha lite mer fukt än dom andra och mer kraftigare jord. trivs i halvskugga och soligt läge (mynta i skugga funkar också).
5 hur höga de blir, så man inte sätter en höga kring en lågSalvia, Rosmarin - ca 50-100cm
Timjan - 2-10cm
Mynta - 5-15cm
Kattmynta - 10-50cm
Melissa - 20-50cm
Dragon 30-100cm
Har ni nån ide om hur man ska plantera dem i förhållande till varandra i pyramiden, så får ni gärna berätta, alla tips och råd är välkommna, även tips på andra perenna kryddor man kan köpa till.kolla mina andra svar hur du ska plantera annars gå efter läge och höjd. men mer du kan plantera - Fler timjan arter, Lavendel, fler Mynta arter, fler Salvia arter/sorter, Lagerblad, Oregano, fler Artemisia arter/sorter.
Redigerat av flaxss: 04-06-2009, 17:38