Full version: mera kryddfrågor
Anic
Nu har jag äntligen kommit gång och köpt ett gäng kryddor

3 st timjan: Thymus Citr. Aureus, Thymus Vulgaris, Thymus Silver Queen
3 st salvior: Salvia Offencinalis, Saliva Offencinalis Icteruna, Annanassalvia
Mentha piperita
Coriander Sativum
Melissa Offencinalis
Artemisia Dracunulus (franska dragon?)
Rosmarin
Kattmynta

men är osäker på

1 om min utvalda plats är lämplig, har blivit inspirerad här för nångra år sedan då någon hade gjort en pyramid av pallkragar, så det har jag med, det är rätt mkt sol hela dagen, lite skugga på morgonen och ev lite sent på kvällen, och det kan vara lite blåsigt. Vi bor på gränsen mellan zon 3-4

2 ena sidan av pyramiden får ju lite skugga av sig själv, kanske finns nån sort som trivs mer på den skuggigare eller ljusa sidan? den "skuggigare sidan är å andra sidan den sida som är i lä från blåsten.

3 om alla är perenna (fick det intycket av försäljaren, men har för mig att rosmarin och annanassalvia inte är frostålig), man kanske ska ta in vissa inomhus eller i växthuset under vinterns, eller ksnska vissa borde stå i växthuset året runt

4 Om det går att plantera alla sorter tillsammans bredvid varanda eller om vissa inte trivs med varandra

5 hur höga de blir, så man inte sätter en höga kring en låg

Har ni nån ide om hur man ska plantera dem i förhållande till varandra i pyramiden, så får ni gärna berätta, alla tips och råd är välkommna, även tips på andra perenna kryddor man kan köpa till.

Vi bor på gränsen mellan zon 3-4
MariaS
Annanassalvia, koriander och rosmarin, bör du övervintra frostfritt.

Myntan och kantnepetan bör du ge rotspärr respektive fröavstånd till. De är mycket invasiva!

Ja det är fransk dragon, kan inte fröförökas, utan förökas genom delning. Men det är den franska som har den rätta smaken av bearneasås. Dragonen är den som blir högst.

Du kan placera dem i vilket väderstreck du vill, på en sån här lösning.

Samtliga växter föredrar lite magrare sandjord, som man toppar med gräsklipp då och då.
Anic
tack!

Hehe nu är pallkragarna redan full med kompost från kattpellets, gräsklipp och annat hushålls avfall, tror ni att kryddorna klarar det?

Hur menar du med fröavstånd mellan myntorna?

Sen undrar jag också om man planterar de närbesläktade kryddorna bredvid varanda om de bildar nån hybridplantor eller så... Ska man plantera nån ifrån annan nån för att de inte ska komma konstiga hybrider?
MariaS
pepparmyntan sprider sig med rotspridning och det går fort! Pepparmyntan kan snabbt ta över din kryddodling om du inte har en rotspärr!

Kantnepetan frösprider sig! Sätt den altså inte överst i ditt torn, då har du snart kantnepeta överallt. Se istället till så att den står, så du kan kontrollera fröspridningen.

Salviorna kan korsa sig med varandra, men du får i alla fall vanlig salvia i slutänden.
noora
Salvia självsår sig väldigt sällan, så den behöer du inte oroa dig för. Timjan kan självsås, men du behöver inte oroa dig för hybrider tycker jag. Det är ju bara att ta bort alla självsådda plantor om du vill det.

Koriander behandlar jag som ettåring. Jag har aldrig försökt spara den över vintern, så jag vet inte om det går. Jag odlar koriander för frönas skull och de går upp i blom under första året precis som t.ex. dill.

Mynta måste avgränsas med rejäl rotspärr och en hög kant ovan jord (annars kryper den över kanten). Helst ska den odlas i stora krukor om du vill vara säker på att den inte sprider sig, eller i en helt egen rabatt.

Jag tycker att oregano saknas i din lista smile.gif Kolla efter en "grekisk oregano" (Origanum vulgare hirtum), så att den får bra smak. Gräslök är också ett "måste" om du inte redan har det på något annat ställe. Om du gillar mejram så kan du göra plats för det också.

Thymus Silver queen är snygg men tveksamt härdig. Jag har försökt två gånger och båda har dött helt eller till stor del (lämnandes ett par-tre friska kvistar) på vintern. Citrontimjan "aureus" kommer jag inte ihåg om jag har testat, men en del citrontimjansorter är känsligare än andra. Om den dör eller ser väldigt risig ut efter vintern kan du testa med en annan sort nästa gång.

Hur ser Salvia Officinalis Icteruna ut? Det låter i alla fall som en namnsort av kryddsalvia. Namnsorterna är ofta lite mindre härdiga än den "vanliga" kryddsalvian, så det kan vara bra att skydda den om vintern blir snöfri. Förra vintern tog kål på alla mina salvior utom den "vanliga" sad.gif
Anic
Vanlig gräslök har jag redan i växthuset som jag ska flytta ut till de andra kryddorna, men därimot har jag hört att kinesisk gräslök ska vara god så den tänker jag tittta efter.
Mejram och oregano får jag leta efter också då smile.gif

Ska man kanske täcka pallkragen med nått på vintern för att skydda kryddorna?

Här är en bild på salvierna

den ljusa grön-gula är Icterina (det blev en felstavning innan)

3 salvior Den grön-gula heter Salvia Offencinalis Icterina, den mörka i mitten Salvia Offencinalis, sen kommer Annanassalvian
Alexander-VG-zon3
salvia Icterina har jag haft, är en namnsort av kryddsalvia den har inte övervintrat hos mig. den andra kryddsalvian är också en namnsort en rödbladig kryddsalvia.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Anic @ 04-06-2009, 08:42) *
Nu har jag äntligen kommit gång och köpt ett gäng kryddor

mina svar

1 om min utvalda plats är lämplig, har blivit inspirerad här för nångra år sedan då någon hade gjort en pyramid av pallkragar, så det har jag med, det är rätt mkt sol hela dagen, lite skugga på morgonen och ev lite sent på kvällen, och det kan vara lite blåsigt. Vi bor på gränsen mellan zon 3-4

det läget ska nog funka bra, ge ''medelhavs'' kryddorna väldräneradjord. lite skugga gör inte så mycket. men medelhavskryddorna är bättre om du plantera åt sydhållet av pyramiden.

2 ena sidan av pyramiden får ju lite skugga av sig själv, kanske finns nån sort som trivs mer på den skuggigare eller ljusa sidan? den "skuggigare sidan är å andra sidan den sida som är i lä från blåsten.

på skuggsidan passar Myntorna.

3 om alla är perenna (fick det intycket av försäljaren, men har för mig att rosmarin och annanassalvia inte är frostålig), man kanske ska ta in vissa inomhus eller i växthuset under vinterns, eller ksnska vissa borde stå i växthuset året runt

Thymus Citr - härdig i rätt jord och läge Thymus Vulgaris - härdig i rätt jord och läge
Thymus Silver Queen - samma där

Salvia Offencinalis - den röda och gröna är härdigast, dom brokbladiga är känsliga och tas in efter det varit sådär -5c -8c och övervintras inne kallt ca 0c +10c och extra ljust.

Annassalvia - tas in innan frosten, övervintras i en temp på +5c +15c och ljust.

Mentha - härdig.

Melissa Offencinalis - härdig.

Artemisia Dracunulus - härdig, oftast säljs rysk ändå. du känner på smaken.

Rosmarin - tas in efter dom det varit ca -5c -8c och övervintra sedan inne kallt och ljust. alltså som salvian. håll dom bägge lätt fuktiga längst nere bland rötterna under vintern.

Kattmynta - härdig i rätt jord och läge.

4 Om det går att plantera alla sorter tillsammans bredvid varanda eller om vissa inte trivs med varandra

Salvia, Timjan, Rosmarin, kattmynta - vill ha väldräneradjord i ett soligt och varmt läge.

Melissa, Mynta, Annassalvia, Dragon - vill ha lite mer fukt än dom andra och mer kraftigare jord. trivs i halvskugga och soligt läge (mynta i skugga funkar också).

5 hur höga de blir, så man inte sätter en höga kring en låg

Salvia, Rosmarin - ca 50-100cm

Timjan - 2-10cm

Mynta - 5-15cm

Kattmynta - 10-50cm

Melissa - 20-50cm

Dragon 30-100cm

Har ni nån ide om hur man ska plantera dem i förhållande till varandra i pyramiden, så får ni gärna berätta, alla tips och råd är välkommna, även tips på andra perenna kryddor man kan köpa till.

kolla mina andra svar hur du ska plantera annars gå efter läge och höjd. men mer du kan plantera - Fler timjan arter, Lavendel, fler Mynta arter, fler Salvia arter/sorter, Lagerblad, Oregano, fler Artemisia arter/sorter.
Anic
Hej igen

nu har jag köpt ennu mer kryddor, råkade gå i på plantagen när det sålde ut dem för halvpriset(14,5 kr), farligt.

de jag köpt nu är
4 myntor till; ingefärsmynta, ananasmynta, kungsmynta och eau de cologne-mynta
apelsintimjan
franskdragon igen(nu när jag jämnför, tror jag att den tidigare är en annan dragon än fransk, olika smak)
oregano
curryört tall (har aldrig hört tala om den, vet inte vad man ska ha den tll men tyckte den var lite udda/rolig, men den se ut som en silvergrå rosmarin)
äkta johannesört
kinesisk gräslök

jag undrar samma som för de andra, om de är perenner, hur de vill stå, torka/fukigt osv

sen undrar jag för alla om det finns nånstans att läsa vad man kan använda dem till, eller on ni har några tips.

då är det mejram, lagerblad som fatts än smile.gif, nått mer ni kan komma på? Såg att det fanns nått som hete malört på vagnen med kryddor också, kan det vara nått?

MVH Anic
Alexander-VG-zon3
CITAT (Anic @ 26-06-2009, 15:40) *
4 myntor till; ingefärsmynta, ananasmynta, kungsmynta och eau de cologne-mynta
apelsintimjan
franskdragon igen(nu när jag jämnför, tror jag att den tidigare är en annan dragon än fransk, olika smak)
oregano
curryört tall (har aldrig hört tala om den, vet inte vad man ska ha den tll men tyckte den var lite udda/rolig, men den se ut som en silvergrå rosmarin)
äkta johannesört
kinesisk gräslök

4 myntor till; ingefärsmynta, ananasmynta, kungsmynta och eau de cologne-mynta - härdiga trivs i halvskugga,sol vill ha fuktig och näringsrik jord.

apelsintimjan - väldräneradjord i soligt och varmt läge, tål torka efter etablering.

franskdragon igen(nu när jag jämnför, tror jag att den tidigare är en annan dragon än fransk, olika smak) - samma som rysk dragon

oregano - samma som timjan, brokbladiga varianter är känsliga på vintern. gröna är helt härdiga.

curryört tall (har aldrig hört tala om den, vet inte vad man ska ha den tll men tyckte den var lite udda/rolig, men den se ut som en silvergrå rosmarin) - heter curry ört - vill ha väldräneradjord och varmt och soligt gärna skyddat läge, är härdig i rätt läge. min klarar sig väldigt bra i trädgården i skåne zon 1-2 fryser dock ner ibland. exakt härdighet vbet jag inte men vet att den odlas i zon 3 och 4-5.

äkta johannesört - trivs på dom flesta jordar vill ha soligt läge, vinterhärdig.

kinesisk gräslök - kortlivad perenn är härdig vill ha soligt läge och väldränerad jord men närinsgrikjord.
Åsa, mälardalen zon 2
Eftersom jag hade hört att kinesisk gräslök var svår att övervintra och att den ville ha väldränerat så planterade jag den i växthuset i ett hörn som är nära husväggen = det är lite för torrt och väldränerat för de flesta växter och där har den trivts och har frösått sig så från en planta har jag nu fått ganska många plantor, så väldränerat verkar de gilla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon