Hej! Jag är som Aquakul, lärare. Jag har dessutom jobbat fackligt ideellt. Skolans resurser har egentligen inte minskat utan omfördelats. Administrationen har ökat enormt, Internhyrorna för skolorna har ökat. Ökar kostnaderna för hyror och administration så måste något annat minskas. Då drar man in på lärare och material. För att inte minska lärartätheten alltför mycket så ger man minimala löneökningar. På så sätt minskar attraktionen att bli lärare och vem som helst kommer in på lärarhögskolan. Nu kan kommunerna skylla på dåliga lärare och ge lägre lön. Förstatliga skolan, sparka 75% av alla chefer och annat löst folk som sitter på kontor och har sammanträden. Öka antalet personer som jobbar med eleverna. Se till att skolan får rimliga hyror. Det är inte affärslokaler i toppläge. Jag vet att det går att driva skolor på ett annat sätt. På sextiotalet jobbade jag i en kommun med en treparallellig skola. Administrationen bestod an en rektor, en halvtidsanställd studierektor och en sekreterare som skötte allt annat inklusive löner. Rektorn var alltid tillgänglig och satt ytterst sällan i sammanträden. Skolan fungerade utmärkt och det fanns lärarresurser.
Jag misstänker att det är delvis samma problem i andra samhällssektorer.
Jag är numera pensionerad och oerhört glad över att slippa engagera mig i att försöka stoppa misshandeln av den svenska skolan. MVH Jan Lindgren
|