CITAT (gammelnalle @ 25-03-2004, 11:19)
CITAT (Tittiluringen @ 15-03-2004, 21:56)
CITAT (gammelnalle @ 15-03-2004, 21:34)
[Alla håller ju inte med : Dels är det en roman : INGA FAKTA
Men den kan ju vara bra ialla fall----
PS JAG har INTE läst den.....
han berättar i förordet vad som är FAKTA och han är forskare och har tagit hjälp av flera andra sådana, så som ROMAN är den lite skräpig, men mycket i den är oerhört intressant faktamässigt, sen får var och en vara vuxen nog att själv kontrollera sanningshalten. Ungefär som när man läser Aftonbladet eller Expressen....
Gör som ni vill, jag Älskar den

Kramiz Titti

Jag har tagit dig på hornen... eller vad det nu heter

och beställt boken på bibblan...
Tydligen är det en poppis bok enär det står 3 före i kön.... och det hjälper inte att tjöta på mina bibliotikarier.... Jag får inte gå före i kön...
så fram emot midsommar... (en annat magiskt dag..) så kanske jag har fått den....

Förlåt om jag öppnar en gammal tråd...... men nu har jag läst det Tittiluringen referar till om fredagen den 13:e. och enligt vad jag har fått fram verkar det vara sant.:
"I början av 1300-talet hade riddarna tack vare Vatikanens sanktion skaffat sig så stor makt att påven Clemens V ansåg sig vara tvungen att ingripa. I samarbete med Frankrikes kung Filip lV tänkte påven ut en genialisk operation som skulle krossa Tempelherreorden och beröva den dess skatt. Det han var ute efter var de hemligheter orden kände till om Vatikanen. I en militär manöver värdig CIA utfärdade påven Clemens en hemlig order på förseglade dokument som skulle öppnas samtidigt av hans soldater över hela Europa fredagen den 13 oktober 1307.
I gruyningen de 13 öppnades dokumenten och deras förfärliga innehåll avslöjades. Clemens skrev att Gud hade besökt honom i en vision föratt underrätta honom om att tempelriddarna var kättare som gjort sig skyldiga till djävulsdyrkan, homosexualitet, vanhelgande av korset, sodomi och andra hädelser. Clemens hade av Gud fått i uppgift att rena jorden genom att låta gripa alla riddarna och tortera dem tills de erkände sina brott mot Gud. Clemens machiavelliska operation genomfördes med perfekt precision. Den dagen tillfångatogs otaliga riddare. De torterades skoningslöst och brändes sedan på bål som kättare. Händelsen hade gett ett eko i vår kultur; än i dag anses fredagen den 13 vara en otursdag. "
ur Dan Browns bok Da Vinci Koden.
Jag kan bara som Tittiluringen rekommendera den om man gillar spännings-romaner (och det gör man ju om man är elektriker...

)