CITAT (MariaS @ 04-06-2009, 19:26)

LAgen säger att man har djurägaransvar, det är bara att anmäla till miljö och hälsa! Om ingen anmäler kommer inget att hända.
Att börja skjuta "herrelösa" katter kommer inte heller lösa problemet! Det är först när katterna status höjs och bonnkatterna kommer kosta pengar, istället för att skänkas bort hej vilt. Det är först då, folk kommer ta ansvar för sina katter. För det är inte raskatterna för tiotusentals kronor som är ute och härjar i grannarnas rabatter!
Moraliskt har, som jag ser det, kattägaren (jag är själv kattägare) ansvaret, men hur ser rättsläget ut? Det var en gång (typ 4-5 år sedan, modern tid alltså) - En fastighetsägare klagar hos Miljö- och hälsoskyddsnämnden över att en grannes katt vistas på tomten, förorenar rabatter och är för övrigt hälsovådlig p.g.a. allergi i (den klagandes) familjen. Kalla handen. Grannen till kattägaren överklagade. Länsstyrelsen avslog överklagandet med motiveringen, om jag minns rätt, att kattens natur går före kattägarens ansvar (hålla djuret under uppsikt o.s.v.) och att kattens fria vistelse utomhus är accepterat (i och med: ingen rätt till jakt).
Håller med Maria för övrigt. Och -
Sälj aldrig en katt under (åtminstone) 2 000 kronor.
Köp aldrig en katt under (åtminstone) 2 000 kronor.
Kastrera katten (om den inte används i avel).
En katt kan bli över 20 år. Är du beredd att ta ansvar i över 20 år. Är svaret - Vet inte, nja eller nej. Köp inte en katt.