Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vilken mynta används till Mojito?
          helianthus_annuu...
          Inlägg 26-04-2009, 15:23
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 22 696

Hej!

Jag har en liten koloniträdgård och i sommar tänkte jag anlägga ett kryddland. Jag undrar om någon vet vilken sorts mynta som används när man gör drinken Mojito?

Med vänliga hälsningar!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Anja Danmark
          Inlägg 28-04-2009, 22:06
          Länk hit: #2

Gäster

Vi bruger Schweizisk Mynte til Mojito - den er mørk grøn med lilla stængler og dufter ikke helt så tandpasta-agtigt som f.eks. den almindelige pebermynte.

Jeg har netop købt en Marokkansk Mynte, som jeg skal prøve i min Mojito også - har hørt, at den skal være rigtig god!

Glæder mig til de varme sommeraftner med en kølig drink i drivhuset......

Mvh
          Anja

Citera
          Laura
          Inlägg 29-04-2009, 07:20
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 457
          Medlem nr: 22 122

CITAT (Anja Danmark @ 28-04-2009, 23:06) *
          Vi bruger Schweizisk Mynte til Mojito - den er mørk grøn med lilla stængler og dufter ikke helt så tandpasta-agtigt som f.eks. den almindelige pebermynte.

Jag letade efter 'swiss' mint på nätet och det kom tillbaka som både mentha spicata och mentha piperata! Vilken är rätt? Jag trodde piperata var peppermint, unsure.gif vilket jag redan har i trädgården.

Är det någon som vet var jag kan få tag på plantor på marockansk och lime mynta? Jag hittar webbsidor i england som har men det är dyrt med frakten... sad.gif

--------------------
          Not quite a total beginner any more in zone 1
          http://ruralsweden.blogspot.com/

Citera
          noora
          Inlägg 30-04-2009, 09:23
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem nr: 678

CITAT (Laura @ 29-04-2009, 08:20) *
          Är det någon som vet var jag kan få tag på plantor på marockansk och lime mynta? Jag hittar webbsidor i england som har men det är dyrt med frakten... sad.gif

Som jag skrev tidigare: kolla på Plantagen smile.gif

Eller återkom om en månad, då kanske jag kan skicka dig en stickling av Marockansk mynta. Jag har även Schweitsisk grönmynta, men den har övervintrat i en hink så jag vet inte om den lever.

--------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter

Citera
          Laura
          Inlägg 18-05-2009, 11:17
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (noora @ 30-04-2009, 10:23) *
          Som jag skrev tidigare: kolla på Plantagen smile.gif

Eller återkom om en månad, då kanske jag kan skicka dig en stickling av Marockansk mynta. Jag har även Schweitsisk grönmynta, men den har övervintrat i en hink så jag vet inte om den lever.

Hej Noora!
          Jag har fortfarande inte hittat någon Morackansk mynta än. Du får gääääärna skicka mig en stickling när du har det. yes.gif Är det något jag kan skicka till dig? Jag betalar skälvklart för frakten, men vad vill du ha betalt för sticklingen? Mina andra sorter håller på försöka breda ut sig över kanterna på rabatten redan. Jag borde klippa tillbaks dem, men jag vill ha mycket mynta!! giggle.gif Det börjar se bra ut nu:
          Bifogad fil  Bild228b.jpg ( 434.73k ) Antal nedladdningar: 355

--------------------

Citera
          noora
          Inlägg 18-05-2009, 21:48
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem nr: 678

CITAT (Laura @ 18-05-2009, 12:17) *
          Hej Noora!
          Jag har fortfarande inte hittat någon Morackansk mynta än. Du får gääääärna skicka mig en stickling när du har det. yes.gif Är det något jag kan skicka till dig? Jag betalar skälvklart för frakten, men vad vill du ha betalt för sticklingen? Mina andra sorter håller på försöka breda ut sig över kanterna på rabatten redan. Jag borde klippa tillbaks dem, men jag vill ha mycket mynta!! giggle.gif Det börjar se bra ut nu:
          Bifogad fil  Bild228b.jpg ( 434.73k ) Antal nedladdningar: 355

Jag såg de första "knopparna" ovan jord i helgen, så det dröjer nog ett par veckor innan de är stora nog för att skickas smile.gif

Jag brukar inte ta nåt betalt för sticklingarna, bara fraktkostnaden. Men om du har någon rolig myntasort som jag saknar i min "samling" kan jag gärna byta! Jag har fler myntasorter också, jag vet inte exakt vilka som har överlevt vintern ännu (några övervintrade i hinkar, för jag har inte hunnit bestämma platser åt dem alla...) men jag kan återkomma med en lista om du är intresserad.

--------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter

Citera
          Laura
          Inlägg 08-06-2009, 10:30
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (noora @ 18-05-2009, 22:48) *
          Jag såg de första "knopparna" ovan jord i helgen, så det dröjer nog ett par veckor innan de är stora nog för att skickas smile.gif

Jag brukar inte ta nåt betalt för sticklingarna, bara fraktkostnaden. Men om du har någon rolig myntasort som jag saknar i min "samling" kan jag gärna byta! Jag har fler myntasorter också, jag vet inte exakt vilka som har överlevt vintern ännu (några övervintrade i hinkar, för jag har inte hunnit bestämma platser åt dem alla...) men jag kan återkomma med en lista om du är intresserad.

Hej!
          Jag har försökt (även nu på Tirups utan framgång) att få tag på denna sällsynta växt men utan framgång. sad.gif Jag skulle bli jätteglad för en stickling när de har vuxit lite! biggrin.gif Just för tillfället i min Mojita trädgård har jag äpplemynta, pepparmynta, spansk grönmynta, vanlig grönmynta och en generisk 'mint' som jag sådde från frö beställd från England. Jag har dessutom vattenmynta i dammen och temynta i rabatten. Ja, jag gillar verkligen mynta!! giggle.gif Jag letar också efter lime mynta.
          Jag byter gärna. Annars har jag mycket annat jag kan skicka, t.ex en liten paprika planta, eller en kruka med en del av någon av mina citronmellis, gräslök, stäppsalvia, lavendel eller oregano plantor som är rätt stora i rabatten, eller stickllingar från rosmarin, timjan eller citrontimjan.
          Jag kommer att vara i Stockholm på väg hem från en resa till Libanon den 25 juni. Jag har några vänner i Sthlm som jag kan lämna någon växt med medans jag är i Libanon och sedan träffar dig för att byta när jag är på väg hem. Kanske? Inte för att spara pengar, så inte de stackars små växter går sönder i posten... sad.gif
          Vad tycks? Tror du stickllingen kommer att har vuxit tills dess. Hmmm. Tveksamt va?
          Hälsningar
          Laura

--------------------

Citera

Inlägg i den här tråden
          helianthus_annuus   Vilken mynta används till Mojito?   26-04-2009, 15:23
          Åsa, mälardalen zon 2   Oftast är det olika slags grönmynta man använder t...   26-04-2009, 15:38
          Laura   Jag har börjat anlägga en mynta trädgård för att t...   26-04-2009, 15:52
          Åsa, mälardalen zon 2   Marockansk mynta är väl inte fröäkta?? Så plantor ...   26-04-2009, 17:26
          Laura   Marockansk mynta är väl inte fröäkta?? Så plantor ...   26-04-2009, 18:31
          JRo   Bara en tanke som ni säkert redan vet. Plantera i ...   26-04-2009, 17:36
          Laura   Bara en tanke som ni säkert redan vet. Plantera i ...   26-04-2009, 18:38
          Chamomille   Bara en tanke som ni säkert redan vet. Plantera i ...   29-04-2009, 07:37
          astrantia   Bara en tanke som ni säkert redan vet. Plantera i ...   17-05-2009, 19:20
          noora   Dom där myntorna kommer att krypa ut i skarvarna m...   26-04-2009, 20:06
          Anja Danmark   Vi bruger Schweizisk Mynte til Mojito - den er mør...   28-04-2009, 22:06
          Jolijoli   Var lite fräck igår när jag var på botaniska och s...   10-05-2009, 23:45
          myrtille   Jag köpte en myntasort i Tyskland i fjol som gick ...   11-05-2009, 06:04
          Ingrid Zon3   Eftersom detta verkar ha blivit en allmän mynta-tr...   17-05-2009, 20:09
          schmut   Eftersom detta verkar ha blivit en allmän mynta-tr...   18-05-2009, 09:19
          Ingrid Zon3   den har jag faktiskt varit ute efter men har inte ...   18-05-2009, 20:17
          noora   Jag köpte frö till polejmynta hos Rara Växter www....   18-05-2009, 10:05
          Lavin   tirups örtagård i staffanstorp har många myntor. ...   01-06-2009, 10:51
          villa-sandberg   min favorit på mojito är med stroh-rom, (behövs in...   05-06-2009, 12:52
          Laura   Tack för tipset. Jag bor nära Göteborg så Staffans...   08-06-2009, 10:08
          noora   Nu börjar myntan vara tillräckligt stor för att ja...   08-06-2009, 10:17

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 09:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon