|
Awakening har jag här i Umeå och den doftar ju jättegott och är fin. Lite känsligare än kanadarosorna, men otroligt stark ändå, frös bort lite på längderna (av blåsten tror jag i maj när jag tog bort vintertäckningen för tidigt kanske) men basen är oskadd och kommer starkt.
John Davies tycker jag är jättefin på alla bilder, den funderar jag själv över... Är lättare att få tag i än Irma som jag också kikat på. Svärmor har den i Kalix och gillar den jättemycket. Men än har jag ingen dedikerad yta till dem, eller jo, men jag har inte idats gräva. Kanske nästa vecka när jag är lite ledig.
Det finns en röd kanadaklättare som är hemskt taggig men som doftar jättegott. Kan det var Henry Kelsey? Den har dom som "show" på smultronstället och jag snusar alltid lite på den när jag går förbi.
Jag har tror jag, John Cabot. Den växer väldigt frodigt, taggig men mindre taggig än somligt annat. Blommorna doftar inte så mycket. Frös inte ner alls i vinter.
--------------------
Temptations come, as a general rule, when they are sought. -Margaret Oliphant -------------------- zon 5
|