CITAT (MariaS @ 11-06-2009, 21:26)

Din crassula klarar faktist någon minusgrad om det skulle vara så, däremot ska den INTE stå i full sol. Crassulor kokar lätt i solen!
det du skrev nu är det nåt du vet ?
jag har haft flera crassula ovata i mitt liv (plus andra arter).
min största en planta på 50-60cm (kommer inte ihåg hur hög den var) min stolthet fått av mamma, den dog när det blev strax under 0c -1c. det är inte till att tåla minus. ev att den gör det någon annan stans i världen men knappast här.
min ''Gollum'' blev svårt skadad vid strax under 0c (första frostnatten förra hösten) den klarade sig dock, den natten var det kanske max frost för 1-2timme (ar). men mycket av topparna frös ner och det är inte förens den kommit ut nu som den återhämtat sig. ska säga att den stod helt torrt och mycket skyddat men blev ändå svårt skadad. änglatrumpeten klarade sig bättre!
den Crassula det handlar om tål utan problem full sol, och trivs i rena söderlägen. i värme och i hetta. jag har haft vanligt paradisträd, brokbladig, gollum i fullsol och dom har uttorkade härdat en temperatur på över +55c utan att ens må dåligt. jag ger aldrig mina vatten och dom står i soliga lägen och mår super dom får enbart regnet från himlen.
ta det på rätt sätt

men man bör vara försiktig i vad man skriver.
CITAT (evaisa @ 11-06-2009, 20:43)

Jag hakar på utekrukväxtfrågan.
Är det för kallt för crassulan (jade ovata gollum) Det är ju knappt tio grader och himla sliskigt ute nu. Jag har haft ute den om dagarna några gånger, men min blåsiga balkong är inget himmelrike för några växter.
Eva
sålänge det INTE blir frost så kan du ha dom ute, dom måste ha väldränerad jord för att klara regnperioder. annars tål dom blåst, kallt, regn, hetta och södersol. när du tar ut dom första tiden är det bra om du avhärdar dom först därefter vill dom va i soligt och varmt läge.
Redigerat av flaxss: 11-06-2009, 22:56