CITAT (tepa @ 12-06-2009, 11:18)

Hej
Det låter väldigt omständigt det där med att avhärda, Flaxss. De krukväxter jag frågade om först satte jag nog direkt på skuggig altan, var skuggiga dagar då. Sen tog jag in dom till natten. Tre nätter, sen fick dom stå där på nätterna också, och de ser nog likadana ut ännu. Eller avråder du mig bestämt från att göra så med växterna i min lista nummer två ?
Hälsn Tepa
jag tror inte det är någon fara på en altan med tak där kommer inte solen åt lika mycket. då räcker det bara att ställa dom skuggigt, där jag tar ut mina krukväxter är det väldigt öppet och soligt och då skyddar jag ibland och ibland bara sätter dom i skugga så gått det går.
det är inte så omständligt när man väl kommer in i det. bara samla alla krukväxter i en grupp och täck dom med väv, sedan ta veck väven vartefter eller flytta växterna vartefter till soligare lägen. men samma gäller ju frö frösådder, förodlat m.m..
ser du inga skador på dom så har du gjort rätt med avährdningen. man ser det rätt snabbt på växterna om dom inte är avhärdade.
men man måste avhärda alla krukväxter om man ska ha dom ute därefter är det inga problem och även nästa år är dom mer härdade. hur man avhärdar är en annan fråga.