CITAT (Gossen Ruda @ 12-06-2009, 13:35)

Nematoder fick jag problem med men sen övergick jag till resistenta sorter så det bekymret slipper jag. Växelbruk kanske löser vissa problem men knappast bladmögel, sporerna kan spridas långa vägar. Diskrimineringen i sammanhanget är jag som icke yrkesodlare är utestängd från att få information och tillstånd. Förmodligen är ämnena inte så trevliga men vad jag vet har ingen potatisodlare skadats så varför skulle jag skadas? Risken med att neka information är att jag och andra kanske skaffar medlen utan tillstånd och därför använder dom fel med skador som följd. Anledningen till att jag vill odla potatis är att den hemodlade oftast smakar bättre och att det är roligt att kunna gå ut och gräva upp ett stånd för användning direkt. Om den sen är besprutad eller inte det kvittar så länge det inte är farligt. I stan måste jag ändå använda snigelgift i landet för att få någon skörd alls, dvs det som klarar sig undan bladmöglet.
Nä bladmögel slipper man ju inte, men man kan slippa brunröta med växelbruk och/eller resistenta sorter. Bladmöglet i sig brukar ju inte ställa till så mycket skada, det är ju följderna som förstör potatisen och med växelbruk/resistenta sorter kan man undvika dem.
Förmodligen skadas inte potatisodlare just för att de har utbildning och skulle så vara att nån blir allvarligt förgiftad, lär vi inte få veta det.
Och visst, jag kan hålla med om att det borde finnas utbildning även för privat bruk för den som vill betala några tusenlappar för att få behörighet. Om folk väljer att köpa och använda kemiska bekämpningsmedel utan behörighet och tillstånd, med de risker detta medför, är ju upp till var och en. Det finns ju mycket man kan göra som inte är bra eller tillåtet, man väljer ju själv.
Personligen skulle jag odla egen potatis just för att slippa bekämpningsmedel - god potatis kan jag köpa i affärn, eftersom det oftast hänger på vilken sort jag väljer. Numera odlar jag inte potatis men har gjort det tidigare och då brukade vi slå ner blasten om det blev stort bladmögelsangrepp.