CITAT (Ophelia @ 16-06-2009, 18:40)

Kanske är så att den just aldrig har fått gödning och att den suktar efter lite näring. Förvisso är den inte den mest näringskrävande men mår mycket bra av att få sig en skopa då och då. Den gillar inte att stå i tung lerjord (även om den enl. egen utsago tycks vara ganska tolerant), den gillar lite torrare sandblandad jord. Beroende på vad ni har för jord skulle jag nog slänga på lite kompost för det är bra för att öka mullhalten och se till att jorden är väldränerad. Nu är det väl på håret gällande kvävenäring men lite höstgödsel framåt juli-augusti är väl inte fel för att den ska få lite "övervintringshjälp", eller pytsa på växtdelar som frå brytas ner under hösten/vintern/våren. Nästa vår kan ni ju se till att den får sig stallgödsel/kompost så jorden håller sig väldränerad och fin.
Detta är en buske som mår bäst av att få stå och är alltså inte den bästa busken för att formbeskära, den tar lång tid på sig att ge blommor när den beskärs. Om den ser risig ut och grenarna börjar ge färre blommor så kan du dock ta bort dem och det kan ske direkt efter blomningen. Den är trots allt ganska tolerant men låt den utveckas ifred men ta givetvis bort döda grenar och sådana som tycks peta åt all världens väg.
Jag skulle börja med att göra något radikalt åt jorden och tillföra näring och jordförbättringsmaterial.
Jag är inte alls säker på att det är brist på näring. Om den växer och utvecklar ett friskt grönt bladverk, så är det definitivt inte fallet. Det är dumt att rekommendera gödsling om den snarare behöver "svältas" för att blomma. Höstgödsling är i vilket fall som helst alldeles onödigt. Eftersom grannarnars buskar blommar bra, så är det troligtvis inte styv lera. Någon beskärning har inte skett.
Ett litet foto, kanske...