CITAT (Aqvakul @ 16-06-2009, 22:00)

Jag ser inga gamla döda grenar, bara väldigt kraftig vegetativ tillväxt... Troligen kommer den att blomma bättre nästa år. Men att gödsla upp den sätter bara ytterligare fart på tillväxten, medan blomningen hämmas.
Linus - du är verkligen expert på många växter, men Kolkwitzia har jag hållt på med i snart 40 år.
jag ser inte heller några döda grenar, men OM där finns så är det bra att ta veck dom.
som jag skrev innan vet jag inte om den behöver näring men jag hade gjort det av att det inte kommer skada den. jag har sett paradisbuske som har växt i väldigt näringsrik jord den blommade INTE alls och hade års skott på 50-100cm. det tycker inte jag den på bilden har.
plus behöver alla växter näring för att bilda knoppar plus rätt förhålladen. exempel behövs kväve för att bilda skotten som knopparna kommer på.
jag SKREV inte gödsla upp den. utan att JORDFÖRBÄTTRA tills den fördel och att ev ge den svagdos näring under våren då alla buskar vilken som behöver näring för året även exempel ginst. att hård gödsla den nu är knappast ingen mening och kommer vara negativt för den lika så att jordförbättra vad jag vet skrev jag för nästa vår. lika så ska man knappast hård gödsla den varje år men en svagdos varje vår-försommar en gång kommer heller ej vara negativt för den.
men som jag också skrev så hade jag gjort så, inget man måste göra. och bara för man hållit på med nåt länge menas inte att man kan det särskilt bra. det finns dom som odlar 20-30år utan att lära sig något nytt medan det finns dom som på 1-5år riktigt suger åt sig fakta och kan väldigt mycket.
nu säger jag inte att det är så med dig bara att det är ett dåligt argument. tack för det du skrev dock tycker jag att jag är långt ifrån expert.
det sista jag skrev var bara en not och
ingen kritik eller nåt personligt. menar bara att det är ett dåligt argument det jag skrev är inget emot dig eller vad du kan. jag har själv använt dom argumenten att jag gjort nåt länge. men det är inget som berättar om man kan mycket eller om man inte kan.
nu låter jag trådskaparen lyssna på våra ALLAS goda erfarenheter och välja vad trådksparen tycker är mest lämpligast. jag själv har sagt mitt och har inget mer att tillföra...
Redigerat av flaxss: 16-06-2009, 21:52