Tack katah och MariaS för era svar!
Jag behöver inte alls oroa mig för låg jordtemperatur alltså, lägre jordtemperatur är enbart positivt.
Tyvärr har jag inte tillgång till gräsklipp, ca två skottkärror kan jag få tag i per vecka, men det räcker ju inte långt. Jag hade tänkt täcka med halm (blandad med enstaka hästpluttar och -urin) och framför allt löv som jag kan samla på hösten och halvt nedbruten kompost.
Jag tänker köra på med gräsklipp hela säsongen, eftersom jag lägger på så lite. Är det jättefel?
När det gäller vintertäckningen är jag osäker. Det som hände mig i våras var att det blev ett snö-och istäcke över hela lotten som mitt täckmaterial var infruset i. Det gick inte att kratta bort (däremot hade det nog funkat att åka skidsko på). Ändå in i april var det täcket och jorden frusen. Kan det undvikas med presenning? Ska prova det.
Gräsklipp från kyrkogårdsförvaltningen låter lyxigt! Cyklade faktiskt förbi Solna begravningsplats igår, och såg en gräsklippshög lika stor som en ordinär gödselstack. Tänk om man hade haft bil och körkort…
Hälsningar Ann
|