Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Fiskyngel, visst är fiskyngel söta?
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 20-06-2009, 13:49
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

hej hej

försökte ta kort på mina makropod yngel, men tyckte dessa blev bäst.

visst är fiskyngel söta ? tycker ni inte det?

Bifogad fil  yngel.jpg ( 58.97k ) Antal nedladdningar: 53

Bifogad fil  yngel1.jpg ( 76.05k ) Antal nedladdningar: 54

större bilder

Bifogad fil  FISKAR20JUNI2009_013___Kopia.JPG ( 302.8k ) Antal nedladdningar: 49

Bifogad fil  FISKAR20JUNI2009_017___Kopia.JPG ( 290k ) Antal nedladdningar: 53

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 21-06-2009, 14:44
          Länk hit: #2

Gäster

Jättefina fiskyngel du har! wub.gif
          Roligt att du odlar makropoder, för det är en verkligt klassisk akvariefisk som många äldre akvarister har börjat sin odlingsbana med. Makropoden brukar räknas som den första "tropiska" akvariefisken som infördes till Europa på 1800-talet, även om det är ett gränsfall om denna fisk från Kina kan kallas tropisk. Nu är den inte alls lika populär som förr, eftersom den är ganska bitsk och inte passar i sällskapsakvarier. Men vacker är den! Jag har inte haft den vanliga makropoden, men har däremot en ovanlig släkting som heter Macropodus erytropterus. Den går mest i rödbrunt och är betydligt fredligare.

Att bli av med yngel på hederligt sätt är inte det lättaste. Jag brukar sälja mitt överskott på auktioner hos olika akvarieföreningar, eller sälja eller ge bort till akvarister jag känner (oftast genom föreningar där också). Då vet jag att de hamnar hos riktiga akvarister som kan ta hand om dem, vilket man inte kan vara säker på om man säljer fiskarna till en zooaffär.

Olle

Redigerat av Lars-Olof Arvids: 21-06-2009, 14:46

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 21-06-2009, 15:37
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Lars-Olof Arvids @ 21-06-2009, 15:44) *
          Jättefina fiskyngel du har! wub.gif
          Roligt att du odlar makropoder, för det är en verkligt klassisk akvariefisk som många äldre akvarister har börjat sin odlingsbana med. Makropoden brukar räknas som den första "tropiska" akvariefisken som infördes till Europa på 1800-talet, även om det är ett gränsfall om denna fisk från Kina kan kallas tropisk. Nu är den inte alls lika populär som förr, eftersom den är ganska bitsk och inte passar i sällskapsakvarier. Men vacker är den! Jag har inte haft den vanliga makropoden, men har däremot en ovanlig släkting som heter Macropodus erytropterus. Den går mest i rödbrunt och är betydligt fredligare.

tack för infon, väldigt intressant.

så här ser fadern ut till kullarna, han var dock inte så fotogenisk som ynglen va.
          Bifogad fil  fadern.jpg ( 74.33k ) Antal nedladdningar: 53

det är en svart makropod och en odlingsform med längre och blåare fenor, hette nåt fränt namn + det vetenskapliga som jag inte kommer ihåg. när den blir rädd eller ska para sig så blir den kolsvart i fjällen och blåa spetsar på fenorna. ska skaffa den vanliga makropoden nu i veckan om jag hittar den ska åka runt i Göteborg och leta, har bara sett albinoform plus röd och blå form. men det vill jag inte ha, kanske kungsmässan har?

CITAT (Lars-Olof Arvids @ 21-06-2009, 15:44) *
          Att bli av med yngel på hederligt sätt är inte det lättaste. Jag brukar sälja mitt överskott på auktioner hos olika akvarieföreningar, eller sälja eller ge bort till akvarister jag känner (oftast genom föreningar där också). Då vet jag att de hamnar hos riktiga akvarister som kan ta hand om dem, vilket man inte kan vara säker på om man säljer fiskarna till en zooaffär.

Olle

det känns ju bra att sälja dom till sådana som man vet verkligen kan sköta dom och ge dom rätt miljö. dock blev jag lite sur på butiken här den närmaste, dom sa att dom inte tog emot alls från privatpersoner (hade segelfensmolly, kampfiskyngel, dvärggurami som jag verkligen inte ville ha då). men dom sa tvär nej, men sedan komme rjag tillbaka och frågor om någon fisk och så säger en annan som jobbar där den har vi tat emot från en privat person. antingen så ville dom inte ta just från mig eller så är det nåt jag inte förstod i det hela.

annars om jag inte har plats eller blir av med dom till andra så får det ibland bli mat till andra större fiskar.

CITAT (Platinum @ 21-06-2009, 16:07) *
          Visst är det kul med tillskott, fast just nu vill jag inte ha några yngel om jag ska vara ärlig. Har gått ner från 4 akvarium till 1 nu då det är odlingssäsong i trädgården. Växtakvarier med sällskapsfisk är annars mitt stora vinternöje.

Grattis till dina små yngel, små labyrinter om jag har rätt?

tack, japp det är sådan labyrint fisk eller vad man kallar det.

jag har 5st nu (utan odlingskar som skiljer en del under året). ska skaffa ett litet nano kar i veckan hade jag tänkt, min mamma vill bli av med körsbärs räkor.

jag provade att ha ett växtkar, men med parktbotioa och eldål så kom jag på att det funkar inte. speciellt eldålen tycker det är skoj att göra om i inredningen. så nu ger jag mäsk och pmdd så får det växa så bra det klarar av. men ska inte länga ner större pengar på växtklar.

i mitt ev nano tänkte jag köra med jordbotten. har inte testat det innan så seriöst men tänkte jag skulle. det ska tydligen behöva mindre skötsel (tänkte växterna då) men ändå få hyffsat fina växter.

Redigerat av flaxss: 21-06-2009, 15:38

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 21-06-2009, 16:04
          Länk hit: #4

Gäster

CITAT (flaxss @ 21-06-2009, 16:37) *
          tack för infon, väldigt intressant.

så här ser fadern ut till kullarna, han var dock inte så fotogenisk som ynglen va.
          Bifogad fil  fadern.jpg ( 74.33k ) Antal nedladdningar: 53

det är en svart makropod och en odlingsform med längre och blåare fenor, hette nåt fränt namn + det vetenskapliga som jag inte kommer ihåg. när den blir rädd eller ska para sig så blir den kolsvart i fjällen och blåa spetsar på fenorna. ska skaffa den vanliga makropoden nu i veckan om jag hittar den ska åka runt i Göteborg och leta, har bara sett albinoform plus röd och blå form. men det vill jag inte ha, kanske kungsmässan har?

Fisken på bilden ser ut som en svart makropod (Macropodus concolor) som inte är en odlingsform utan en egen art. Men det är förstås möjligt att man har börjat odla fram varianter av den också. Den är fredlig och passar bra i sällskapsakvarier med fiskar av något sånär samma storlek.

Jag tycker att det är sorgligt att odlingsformer av diverse fiskar alltmer tränger ut "originalen" som ofta är betydligt vackrare. I torsdags var jag faktiskt nere på Zoomässan och köpte lite killis. Om de hade makropoder tänkte jag inte på, men om du pratar med Hans kan han säkert ta in sådana.

Olle

Citera

Inlägg i den här tråden
          flaxss   Fiskyngel   20-06-2009, 13:49
          pejori   Visst är fiskbäbbar jättekul att få. :tummenupp: ...   20-06-2009, 22:34
          flaxss   Visst är fiskbäbbar jättekul att få. :tummenupp: ...   20-06-2009, 23:41
          Wilmer   Visst är de fina!!! :smiley_small_hug...   20-06-2009, 23:05
          Wilmer   Jag har bland mina första minnen att sitta o vaka ...   21-06-2009, 00:01
          flaxss   ingen av djuraffärerna här tar emot plus skulle do...   21-06-2009, 00:23
          Myosotis   Jättesöta!   21-06-2009, 10:09
          flaxss   Jättesöta! tack   21-06-2009, 15:19
          Lars-Olof Arvids   Jättefina fiskyngel du har! :wub: Roligt att ...   21-06-2009, 14:44
          Lars-Olof Arvids   tack för infon, väldigt intressant. så här ser f...   21-06-2009, 16:04
          flaxss   Fisken på bilden ser ut som en svart makropod (Mac...   21-06-2009, 16:18
          Myosotis   ...dock blev jag lite sur på butiken här den närma...   22-06-2009, 09:36
          Platinum   Visst är det kul med tillskott, fast just nu vill ...   21-06-2009, 15:07
          Platinum   Flaxss: Prova jordakvarium absolut, men placera in...   21-06-2009, 15:41
          flaxss   Flaxss: Prova jordakvarium absolut, men placera in...   21-06-2009, 15:44
          Platinum   haha nejdå eldålen får var i mitt största kar, i m...   21-06-2009, 16:37
          flaxss   Svar nej, inget akvarie är det andra likt eftersom...   21-06-2009, 17:37
          Platinum   Tyvärr flaxss har inget jordakvarium igång just nu...   21-06-2009, 18:51
          flaxss   Tyvärr flaxss har inget jordakvarium igång just nu...   22-06-2009, 12:41
          Orkidétjuven   Ska kolla i mitt bildarkiv imorgon om jag har någo...   23-06-2009, 09:53
          flaxss   nu har det gått ca 2v sen sedan jag satte upp mitt...   08-07-2009, 13:56
          skogstroll   jättesöta... jag önskar jag kunde ha ett gäng små ...   08-07-2009, 14:09

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 01:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon