CITAT (Platinum @ 21-06-2009, 17:37)

Svar nej, inget akvarie är det andra likt eftersom det är så många parametrar som påverkar.
Råden jag kan ge...
Skaffa snabbväxare i början, undvik växter med stort rotsystem...i ett större kan det gå men rycka crypto eller echinodorus i ett litet akvarium blir bara jordsörja (varit där, provat det). Snabbväxare gör att det är mindre risk för algboom dessutom.
Låt akvariet vara igång helst en månad innan du släpper ner djur, det finns risk att det bildas gasfickor i jorden (varit där, provat det...80% vattenbyte 2ggr/dag i en vecka sen led inte fiskar kippnöd). Jag valde modellen filterlöst jordakvarium ska jag kanske tillägga.
mycket bra info! köper jag ett nytt kar nästa vecka så tänkte jag skaffa räkorna den 3-6juli men då blir det för tidigt. men med räkorna koppar jag nog in dom som vanligt plus är ju räkor känsliga så får nog köra in det rejält innan dom får komma i.
ja crypto vet jag hur dom är så det är nog inget alls bra att ha i mindre kar där man vill ha intakt botten. får nog bli lite hygrophila ,gälört och ludwigia i början då för det har jag i mängder sedan tänkte jag ha utan täckglas så att växterna själva kan ta åt sig solljus plus co2. jag tänkte köpa ett kit så det blir att jag fuskar lite då om man installerar filtret och det som man får med. vet inte om jag vågar göra helt utan filter.
vilken rolig tråd detta blev för mig!! kom in på flera spår, du har ingen bild på några av dina akvarium med jordbotten? hittade iförsig lite bilder när jag googlade men alltid roligt och se andras också som man diksuetart med.